Kouluvaarin muistivihko opetusmateriaalina

Jo kolmasluokkalaiset osaavat keskittyä,
kun on tärkeää tekemistä. Kuva: Mirja-ope.

kun on tärkeää tekemistä. Kuva: Mirja-ope.
Olin iloisesti yllättynyt, kun eräänä päivänä kotona sain
puhelimeeni luokassa otettuja valokuvia. Niissä lapset kirjoittivat jotakin
vihkoihinsa. Mirja-ope viestitti, että kuvissa lapset harjoittelevat suomen
kielen tunnilla blogijuttujen kirjoittamista! Opettajan luvalla oppilaat olivat
saaneet puhelimistaan ensin hakea ja lukea vanhoja juttujani. Siksi muutamat
puhelimet ovat kuvissa näkyvillä. Saa nähdä, saanko heistä apuvoimia näitten
tekstien tuottamiseen. Toivotaan niin.
Isoja kouluja usein väitetään meluisiksi niin, että niissä
keskittyminen olisi mahdotonta. Kuva kertoo, että tuo luulo on ainakin
meillä perusteeton. Tämä ei ole poikkeustilanne, vaan olen itse monta kertaa
pannut merkille keskittyneen hiljaisuuden, vaikka samassa tilassa olisi
runsaastikin lapsia. Toki meillä välillä melutaankin, mutta ei se ole mikään
vallitseva olotila.
Hitaat ruokailijat, nopeat liikkujat
Liikuntatunti
pidettiin ruokatunnin jälkeen läheisellä hiekkakentällä. Olin opettajan
pyynnöstä jäänyt ruokalaan odottelemaan hitaimpien ruokailijoitten
valmistumista ja lupasin paimentaa heidät muitten perään kentälle. Hitaimmat
ruokailijat, kaksi tyttöä, olivatkin nopeita liikkujia: Mennäänkö sinne
hiekkakentälle, he kysyivät minulta. Vastasin myöntävästi ja muuta
paimentamista ei sitten tarvittukaan. Tytöt lähtivät todella reippaasti
kävelemään kentälle päin niin, etten oikein tahtonut pysyä heidän vauhdissaan. Tulimme
perille yhtaikaa ison ryhmän kanssa, koska me emme olleet poikenneet heidän
laillaan hakemaan pelivälineitä varastosta mukaan.
Kouluvaarin
täysosuma
Aloimme
pelata nelimaalia (neljää maalia, sanottiin minun lapsuudessani). Nelosilla oli
oma
nelimaalinsa kentän toisessa päässä ja minä ja Mirja-ope olimme kolmosten
kanssa toisessa päässä. Nelimaali on yksinkertaistettua pesäpalloa: Mailalla
lyödään tennispalloa ja ulkokentän pelaajat koettavat saada pallon kiinni
räpyläkädellään tai muuten ja heittää se syöttäjälle ennen kuin juoksijat
ehtivät seuraavalle pesälle. Minun tehtäväni oli pitää juoksuista lukua tukkimiehen
kirjanpidolla hiekkaan raapustetuin viivoin.
Näin oli
siihen asti, että opettaja valitsi minut ”jokerilyöjäksi” pelin loppuvaiheilla
ja komensi minut lyöjän paikalle. Mirja-ope syötti ja minä huitaisin, komeasti
ohi. Sama juttu toisellakin syötöllä mutta kolmannella lähti! Osuin hyvällä
tuurilla aivan sataprosenttisesti! Pallo lähti komeassa kaaressa kohti
Hirvensalon taivasta kunnes vähitellen laskeutui kentällemme lähelle toisessa
päässä pelaavia neljäsluokkalaisia. Ja kolmosen lapset, he huusivat ja
hurrasivat minulle, taputtivat käsiään ja pomppivat innoissaan. Muutaman
sekunnin ajan olin suosittu kuin huippu-urheilija, joka juuri on onnistunut
suorituksessaan ja aivan ratkaisevalla hetkellä tuonut joukkueensa voittoon. Lapsille
kiitos, tuon hetken muistan kyllä kauan.
Itse olin
ihmeissäni tästä täysosumalyönnistä, olihan edellisestä osumalyönnistäni
kulunut jo noin 67 vuotta (keväällä 1958 Paimalan koulun kentällä). Se tässä
nelimaalipelissä oli kyllä kaikkein hienointa, että lapsista mahdollisesti joka
ainoa sai neljästä lyönnistään ainakin yhden osumaan palloon ja sai toivottavasti samanlaisia
onnistumisen kokemuksia kuin minäkin.
Vanhempien
kanssa juteltua
Illalla oli kolmosnelosten vanhempainilta. Olin halunnut
päästä mukaan esittäytymään lasten vanhemmille. Olinhan juuri pyytänyt heiltä
lupaa julkaista tässä blogissani sellaisia kuvia, joista lapsen pystyy
tunnistamaan. Vastauksia olen jo aika monelta perheeltä saanut. Useimmat
vastanneista ovat luvan antaneet. Kerroin isille ja äideille omasta taustastani
ja miten olin tähän kouluvaarityöhön tullut mukaan.
Ilmapiiri vanhempainillassa oli mielestäni luonteva,
ystävällinen ja asiallinen. Opettajien ja minun lisäkseni vähän pitemmän
puheenvuoron käytti yksi äiti, joka houkutteli kaikkia vanhempia osallistumaan
Syvälahden koulun ja päiväkodin yhteisen vanhempainyhdistyksen toimintaan. Sitä
voin suositella kaikille vanhemmille. Vanhempainyhdistyksen tuella on kouluun
voitu hankkia esimerkiksi välitunnin leikkivälineitä ja monta muuta mukavaa
juttua.
Lasten
kanssa juteltua
Ennen enkun
tunnin alkua kaksi tyttöä alkoi ottaa kouluvaarin taustoista selvää:
-
Mikset
sä ollut täällä maanantaina? (Se on lukukauden alussa sovittu vaaripäiväkseni).
-
Minulla
oli muuta menoa, siksi tulin vasta tänään keskiviikkona.
-
Oletko
sä muualla töissä?
-
En,
olen niin vanha, että olen jo eläkkeellä.
-
Saatko
sä tästä jotain rahaa?
-
En,
saan vain syödä ilmaiseksi kouluruokaa vaaripäivinä. Minä saan tästä hyvän
mielen. Se tulee siitä, kun näen teidän kasvavan ja oppivan uusia asioita ja
saan siinä vähän olla mukana.
Tytöt
nyökyttelivät sen näköisinä, että se on kyllä ihan hyvä peruste olla
kouluvaarina Syvälahdessa.