iPadien jakaminen oppilaille kävi nopeasti,
käyttöönotto kesti pikkuisen kauemmin.
Muistan,
että kouluvuoden aloituspäivän, elokuun kymmenennen päivän aamusta oli kulunut
vain 30 minuuttia, kun kuulin ensimmäisen kerran kysyttävän neljännen luokan opettajilta:
Milloin saadaan padit? Alkusyksyn odotetuin koulupäivä oli vihdoin tänään,
ensimmäisenä syyskuuta: Jokainen neljäsluokkalainen sai henkilökohtaiseen
käyttöönsä kolmen vuoden ajaksi oman iPadinsa. Kolmasluokkalaisina he olivat
käyttäneet vain yhteiskäyttöön tarkoitettuja ja koulussa säilytettäviä
laitteita.
Malttamaton
yleishälinä täytti luokkahuoneen, kun padeja alettiin lapsille jakaa. Yli
kolmekymmentä oppilasta yritti edetä samanaikaisesti käyttöönoton vaiheesta
toiseen ja seurata isolta näytöltä opettajan ohjeita. Ja vaiheitahan riitti. Ei
ollut ihan yksinkertaista saada tehdasasetuksiin palautetut iPadit toimivaksi
osaksi Turun kaupungin opetustoimen tietojärjestelmää. Mutta kyllähän se
onnistui, muutamin poikkeuksin. Harmittavin poikkeus oli varmasti se, että yhden
pojan padissa ei virtaa ollut kuin prosentin verran eikä sitä saatu
käynnistymään ennen kuin tämä yhteinen käyttöönottovaihe oli jo ohi. Kahdella
tytöllä oli laitteissaan muita ongelmia ja yhteinen käyttöönotto meni heiltäkin
ohi. No mitäs opettajat heidän kanssaan sitten tekivät? Antoivat ohjeen, joka sai tuskanhien nousemaan
otsalleni: ”Menkääpä Maurin kanssa tuohon toiseen luokkaan ja koettakaa siellä
saada laitteet toimimaan!”
Tässä
hommassa asiantuntemukseni siis rajoittui siihen, että olin juuri vierestä
seurannut ja vähän osallistunutkin käyttöönottoasennukseen järjestelmässä,
minkä rakenteesta en tiennyt mitään. Mutta niin vain kävi, että rauhallisesti
kahden fiksun tytön kanssa näytön ohjeita seuraten saimme kummankin iPadin
toimimaan juuri niin kuin pitikin käyttäjätunnuksineen ja uusine salasanoineen.
Se kolmas, tyhjäakkuinen padikin oli tässä vaiheessa jo saanut sen verran
virtaa sisäänsä, että sekin saatiin käyttökuntoon. Kaikki kolme lasta pääsivät
taas samaan vaiheeseen toisten kanssa, lataamaan tarvittavia sovelluksia.
Allekirjoitus
tähän, kiitos!
Käyttöönottoon
liittyi myös byrokratiaa: Jokaiselle jaettiin lomake, mihin tuli kirjoittaa
iPadin sarjanumero, oma nimi ja allekirjoitus, jolla luvattiin käyttää iPadia
huolellisesti ja ohjeitten mukaan. Siinäpä lapsille uusi ja outo asia: Mikä on
allekirjoitus? Nimensä jokainen tietysti osasi tekstauskirjaimin kirjoittaa sille
varattuun paikkaan mutta mitä tarkoittaa allekirjoitus? Kaunokirjoitusta osaamattomille
lapsille annettiin ohjeeksi vain, että se on sellainen vapaamuotoisempi
nimikirjoitus. Niitä sitten tehtiin.
Toinenkin
aikuisille yleensä tuttu asia oli lapsille vieras: kaverin sukunimi. Varsinkin
sellaiset lapset, jotka eivät koulun ulkopuolella ole keskenään tekemisissä,
tuntevat toisensa vain etunimiltä. Tällaisen päätelmän tein, kun huomasin yhden
tytön kysyvän vieressään istuvalta tutulta tytöltä tämän sukunimeä.
Oppilaitten
joukossa on myös taitavia tietokoneen käyttäjiä. Mirja-ope näytti ruudulta,
miten näytön taustakuvan voi vaihtaa mieleisekseen ja ihan sujuvasti näyttikin.
”Sen voi tehdä myös lyhyemmin”, sanoi yksi poika siihen. Saatuansa luvan hän
peilasi paikaltaan oman iPadinsa näytön luokan isolle ruudulle kaikkien
nähtäväksi ja esitteli osaamansa oikotien samaan lopputulokseen kuin opettaja
edellä. Hyviä tapoja kumpikin.
Hyvää
ruokahalua!
Välillä
vakavampikin huomio: Ruokapöydässä istuin kahden tytön ja yhden pojan pöydässä.
Huomasin, että pojalla oli lautasellaan ruokaa minimaalisen vähän, vain sen
verran, että lautanen hiukan likastui. Kyselin,
että miksi niin vähän ja eikö sinulle tule nälkä iltapäivällä. Aikuisen
logiikalla en ymmärtänyt hänen perustelujaan enkä osannut jatkaa keskustelua
tästä aiheesta. Muuten tuo vähäruokainen poika pöydässäni vaikutti ihan kunnon
pojalta. Hän kertoili minulle perheen harrastuksistakin.
Päätin ottaa
ruokailuasian jossain sopivassa välissä opettajien kanssa puheeksi. Mitä
tällaisen lapsen kanssa voi tehdä? Myöhemmin päivällä Ulla-ope sanoi, että Wilmassa
ja vanhempainkokouksissa voidaan yleisellä tasolla kiinnittää vanhempien
huomiota asiaan. Paljonkaan keinoja ei juuri ole. Muistin Raili-vaimoni
kertoneen, kuinka hän 1950-luvulla oli joutunut jäämään ruokavälitunnilla
sisälle lautasensa kanssa, koska ei ollut saanut normaaliajassa syödyksi koko
annosta opettajan lautaselle kauhomaa tahmaista kaurapuuroa. Onneksi syömään
pakottamista ei enää käytetä rangaistuksena. Tämän päivän ruoassa ei minun
mielestäni ollut mitään vikaa.
Kenen
joukoissa seisot?
Tarppi eli laavukangas oli kesäretkellämme koekäytössä. Mainio hankinta koulumme vanhempainyhdistykseltä. Kiitos! |
Viime viikolla teimme kaikkien kolmosnelosten kanssa yhteisen päiväretken noin puolen kilometrin päässä olevalle korkealle kalliolle. Ohjelmassa oli yhteistä tekemistä, tutustumista ja ryhmäytymistä. Ja tietenkin makkaran grillausta. Siellä koin mieleenpainuvan hetken, enkä nyt tarkoita sitä, kun ainoana porukasta kompuroin menomatkalla liukkailla männynjuurilla.
Grillimakkarat olivat jo hetken aikaa
olleet syömäkunnossa ja useimmat lapsista olivat jo saaneet ja syöneet ensimmäisensä. Silloin joku opettajista kysyi: ”Oletko Mauri jo saanut makkaran?” ”En
ole vielä, kun odottelen tässä aikuisten vuoron alkamista.”
Silloin reipas
tytön ääni ilmoitti nuotion ympäriltä: ”Mauri lasketaan lapsiin!”
Melkein
liikutuin, kun nousin makkaraani hakemaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti