Syvälahti on turvallinen koulu
Tämä
kouluvaaripäiväni oli toisena päivänä Vantaalla tapahtuneen järkyttävän
kouluampumisen jälkeen. Uutisissa ja ajankohtaisohjelmissa ampumista oli
käsitelty niin paljon, että omaa mieltäni suojellakseni olin jättänyt jo jotkin
uutiset katsomatta tai lukematta. Onneksi kuitenkin satuin kuulemaan, kun Yle Turku eilen iltapäivällä radiossa haastatteli
koulumme Marko-rehtoria.
– Koulu on edelleen lapselle turvallinen paikka olla
ja opiskella, hän korosti rauhallisella tyylillään. Kaikki ne vanhemmat, jotka
kuulivat tuon noin kymmenminuuttisen haastattelun, uskalsivat varmasti sen
jälkeen lähettää lapsensa Syvälahden kouluun ihan niin kuin aikaisempinakin
aamuina.
Tiedän, että
koulussamme on olemassa turvallisuussuunnitelma erilaisten uhkien varalta. Koulusta
pihalle poistumista ja sisälle turvaan jäämistä on myös harjoiteltu
käytännössä. Ilman omaa avainta minunkin liikkumiseni ison koulun sisätiloissa olisi
hyvin hankalaa. Sen vuoksi aina aamulla tullessani kuittaan käyttööni avaimen,
minkä kotiin lähtiessäni jätän koululle.
Kouluun tultuani huomasin, että siellä elettiin aivan normaalia koulupäivää. Tunnelma oli tavallisen arkinen ja kolmosneloskorttelin lapset yhtä reippaita ja tehtäviinsä keskittyviä kuin aina ennenkin. Poissaolijoita ei ollut tavallista enempää. Aamulla näin rehtorin ja hän kertoi, että eilen oli järjestetty useita keskustelumahdollisuuksia eri luokkatasojen oppilaille (kouluhan on yhtenäiskoulu, luokkia ykkösestä yhdeksänteen asti). Tänään oppilaat ainakin minun näköpiirissäni keskittyivät koulutehtäviinsä. En kuullut, että kukaan olisi ottanut Vantaan tapahtumia millään tavalla puheeksi. Arkitoimiin keskittyminen voi olla monille aikuisellekin sopiva ensiapu järkytyksestä selviämiseen, kunhan muistamme kuitenkin jollakin tavalla purkaa pahaa oloamme pois.
Koulutyö jatkui kolmosnelosten korttelissa arkisen tavallisesti, hyvä niin. |
Muistatko
Saapasjalkakissan?
Sain taas
kuunnella, kun pojat kävivät yksitellen lukemassa minulle ääneen. Tällä kertaa
kaikilla oli luettavana klassikkosatuja, tosin nykyajan tapaan iPadistaan eikä
paperikirjasta. Ensimmäinen poika oli valinnut luettavakseen sadun
Saapasjalkakissasta. Hyvä valinta! Muistin kyllä sadun nimen, mutta mitään en
muistanut sen juonesta. Se kertoi myllärinpojasta, jolle oli perintöosaksi
jäänyt vain kissa ja sen takajalkoihin sopiva saapaspari, kun vanhemmat
veljekset olivat jakaneet keskenään isävainajan muun omaisuuden. Sadun lopussa
poika kuitenkin oli maansa kuningas ja naimisissa entisen kuninkaan tyttären
kanssa. Kaiken sen oli taitavaksi lobbariksi osoittautunut kissa saanut aikaan.
Sadun
yllättäviä käänteitä seuratessani melkein unohdin tehtäväni lukutaidon
kehittäjänä mutta sekä lukija että minä pidimme monivaiheisesta tarinasta.
Muutamia pitkiä tai vaikeita sanoja ja rivihyppäyksiä lukuun ottamatta hänen lukemisensa alkaa jo sujua kohtuullisesti. Satutuntini muita satuja olivat
Piparipoika sekä Ruma ankanpoikanen.
Kirjassa
on väärä vastaus!
Matikantunnilla
yksi luokan pojista kävi vuorollaan vastauskirjasta tarkistamassa, oliko hän
osannut laskea tehtävänsä oikein. Hetken kuluttua hän kuitenkin meni opettajan
luo ja ilmoitti: ”Vastauskirjassa on väärä vastaus! Siellä lukee 20 litraa,
vaikka pitäisi olla 10 litraa!” Mirja-ope tarkasti tehtävän ja tuli samaan
tulokseen: Tulos oli virheellinen kirjassa, ei pojan vastauksessa. Tämä oli
hyvä pieni esimerkki siitä, että kun on lahjakas ja varma laskutaidoistaan,
uskaltaa kyseenalaistaa myös aikuisten oikeiksi väittämät vastaukset. Antaisin pojalle possarin eli positiivisen Wilma-merkinnän, jos minulla olisi sen sovelluksen käyttöoikeus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti