Olen saanut näistä blogijutuistani viime aikoina niin hienoa palautetta, etten tiedä, mikä voisi enemmän mieltäni lämmittää: Opettajat käyttävät juttujani opetusmateriaalina suomen kielen tunneilla! Oppilaat ovat lukeneet tekstejäni ja harjoitelleet niitten pohjalta tarinoitten kirjoittamista omasta elämästään. Viime viikolla tuli myös valokuviin liittyvä iloinen toivomus muutaman lapsen ryhmältä: ”Ota meistä ryhmäkuva ja julkaise se blogissasi!” Kyllä sekin varmasti vielä joskus tapahtuu.
Minun ja Fantsun blogi
Olen saanut
opettajilta ja lapsilta luvan julkaista muutamia lasten juttuja tulevissa
kirjoituksissani. Tässä ensimmäinen, missä kolmasluokkalainen tyttö kirjoittaa
monipuolisesti, luontevasti ja kauniilla käsialalla muistoistaan kesän
heppaleiriltä:
![]() |
Hieno, kuvitettu kesämuisto! |
Minä menin harjaamaan Fantsua äidin kanssa. Minä ja äiti harjasimme Fantsua kumisualla, pölyharjalla, jalkaharjalla, pääharjalla ja lopuksi puhdistettiin kaviot. Sitten minä varustin Fantsun. Me laitettiin Fantsulle ekana suitset ja sitten satula ja satulahuopa. Äiti auttoi minua kiristämään satulavyön.
Ratsastustunnilla mentiin käyntiä ja ravia.
Ravi tuntui minusta hieman
jännittävältä koska en ollut ennen mennyt ravia. Fantsun ravi tuntui vähän
pompottavalta. Parin päivän päästä osasin jo keventää. Ratsastustunti meni
hyvin ja sitten me harjattiin taas Fantsu ja sitten oli eka tallipäivä ohi!
Loppu.
Tässä
tarinassa olen otsikosta piilottanut tekijän nimen. Muita korjauksia ei ole
tarvinnut tehdä.
Tiputanssia ja muuta lintujen elämää
![]() |
Tässä ollaan vasta menossa metsään (golfkentän turvallisemmalla puolella).. |
![]() |
Tytöt löysivät metsästä syötävää, mustikoita ja puolukoita. Janna-ope taustalla seurailee tyytyväisenä. |
Vietimme taas yhden koulupäivän ulkona oppimassa, siis metsässä vajaan kilometrin päässä koululta. Kaunis ilma suosi meitä. Yhtenä tehtävänä oli lintujen eri elämänvaiheitten opiskelu. Se toteutettiin Mirkka-open ohjaamana leikkinä. Lintujen elämässä oli vauhtia mutta ei onneksi oikeasti vaarallisia tilanteita. Siihen kuului mm. tiputanssi, samoin kuin toisten pesien munarosvous ja oman pesän suojaaminen.
Muitakin leikkejä leikittiin ja eväitä syötiin, niin kuin aina. Siisteyttä
luonnossa opeteltiin niin, että jokainen kuljetti omat eväsroskansa takaisin
koululle tai kotiroskikseensa. Koululle
päin käveltäessä kyselin parilta pojalta, mitä he olivat päivästä tykänneet.
-
Kiva
päivä, saisi kestää kauemminkin, pojat sanoivat kolme ja puoli tuntia kestäneen, touhua täynnä olleen retken loppuhetkillä.
Kivoja kuvia!
Seuraava
vaaripäiväni osui kolmosnelosten luokkakuvauspäiväksi. Otettiin kuvia koko
luokasta, yksittäiskuvia, sisaruskuvia sekä kaverikuvia yhden tai useamman
kaverin kanssa. Kuvia otti kaksi miestä, isä ja poika niin kuin vanhempi
kuvaajista minulle kuvausten välillä kertoi. Kuusikymppinen isä on vähitellen jäämässä eläkkeelle ja hän kyseli kovasti kouluvaarintöistä.
Samalla hän kertoi itse olevansa mukana jossakin hyväntekeväisyysjärjestössä,
jonka tavoitteena on hankkia lisää kouluja johonkin Afrikan maahan, en muista
mihin. Kehotin häntä ottamaan kouluvaarien nettisivuilta selvää, miten
kouluvaariksi hakeudutaan, jos ”koulumatka Afrikkaan” alkaa tuntua liian
pitkältä.
Itse
osallistuin kahteen kaverikuvaan. Toisessa ovat kanssani kaikki kolmasluokkalaiset,
toisessa kaikki neljäsluokkalaiset oppilaat opettajineen ja ohjaajineen.
Vaarillisia tilanteita
Tuoreimman
vaaripäivän kohokohdat on nopeasti kerrottu: Putosin yksijalkaiselta tuolilta
luokan lattialle, onneksi vahingoitta, hävisin oppilaalle suomen kielen
tavuihin liittyneessä noppapelissä sekä kannustin kolmosia valitsemaan keväällä
valinnaiseksi vieraaksi kieleksi saksan, vaikka kukaan ei pyytänyt minua
ottamaan asiaan mitään kantaa.
Näitä koulujuttuja on ihana lukea. Kun juttuja lukee toivoo että jokaisessa koulussa olisi yhtä mukavaa ja oppiminen tuntuisi yhtä hauskalta. Terveisin Marja-Leena Miettinen
VastaaPoista