Vastoin aiempia lupauksiani ja koulusta saamiani
valokuvausohjeita olen päättänyt, että julkaisen Syvälahden koulun
neljäsluokkalaisten luokkakuvan. Ohjeet valokuvauksesta koulussa sanovat, että
lapsia ei saa kuvata niin, että heidät voidaan kuvasta tunnistaa. Vanhemmilta
saatu lupa sallii tästä poikkeuksen. Nyt sitä lupaa en ole kysynyt mutta
suorastaan toivon, että vanhemmat ja muut oppilaitten läheiset tästä kuvasta oman
neljäsluokkalaisensa tunnistaisivat.
![]() |
Syvälahden koulu 4 lk 2019-2020 |
Kuvassa ovat valmiina ne Lego-ukkelipohjat, jotka
Elli-opettajan ohjeen mukaan piti piirtää ja värittää sellaisiksi, että
piirtäjän kuvasta tunnistaa. Jotta tehtävä ei olisi liian helppo, photoshoppasin
joistakin kuvista pois kovin suurilla kirjaimilla tehdyt signeeraukset. Muuten
kuvat ovat aivan tekijöittensä jäljiltä.
Kuvaa katsellessani tuli mieleen Veikko Lavin 1970-luvulla tekemä
ja esittämä laulu ”Jokainen ihminen on laulun arvoinen”. Tässä laulussa
sanotaan viisaasti ja kauniisti:
On kaukaa katsottuna kaikki samanlaisia,
niin ettei heitä toisistaan voi erottaa.
Kurkistaa jos voisi sielun syvyyteen,
niin kahta samanlaista eipä ois'…
Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
Jokainen elämä on tärkeä.
niin ettei heitä toisistaan voi erottaa.
Kurkistaa jos voisi sielun syvyyteen,
niin kahta samanlaista eipä ois'…
Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
Jokainen elämä on tärkeä.
Siinä he nyt ovat, meidän neljäsluokkalaisemme, jokainen
erilainen.
Luonto
kuvassa
Kyllä kolmasluokkalaisetkin osaavat piirtää ja maalata.
Tänään jatkettiin parin viikon takaista luontoaihetta, jota oikein luupin
kanssa oli aloitettu etsimään koulun pihalta. Siinäkään ”kahta samanlaista eipä
ois,” vaan toteutukset vaihtelivat pienistä yksityiskohtakuvista laajoihin
kuvakulmiin. Upeat yksittäiset kukat ja kukkakimput, pikkuiset ötökät ja syyspihan
alkavan ruskan sävymaailma toteutuivat toinen toistaan hienommin oppilaitten
töissä. Vesiväreillä maalaaminen tuntui olevan varsin mieluista puuhaa.
P.S.
Tänään huomasin kauhukseni, että en osannut nelosten
matematiikan kaikkia koetehtäviä ainakaan päässä laskien. Olin koetta valvomassa
ja luin olkapäitten yli koepaperin viimeiset tehtävät. Ne olivat tämän tapaisia:
Lisää kysymysmerkin kohdalle puuttuva luku niin, että
laskutoimitus on oikein:
45 -? : 3 + 2 x (3+5) = 56
Näitä laskuja oli kaikkiaan neljä. Laskemisessa piti siis
muistaa, mitä laskujärjestyksestä ja sulkumerkeistä oli viime tunneilla opittu.
Osaatko sinä? Kerron oikean vastauksen
seuraavassa kirjoituksessani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti