perjantai 13. syyskuuta 2019

Luokka kuvassa


Vastoin aiempia lupauksiani ja koulusta saamiani valokuvausohjeita olen päättänyt, että julkaisen Syvälahden koulun neljäsluokkalaisten luokkakuvan. Ohjeet valokuvauksesta koulussa sanovat, että lapsia ei saa kuvata niin, että heidät voidaan kuvasta tunnistaa. Vanhemmilta saatu lupa sallii tästä poikkeuksen. Nyt sitä lupaa en ole kysynyt mutta suorastaan toivon, että vanhemmat ja muut oppilaitten läheiset tästä kuvasta oman neljäsluokkalaisensa tunnistaisivat.

Syvälahden koulu 4 lk 2019-2020

Kuvassa ovat valmiina ne Lego-ukkelipohjat, jotka Elli-opettajan ohjeen mukaan piti piirtää ja värittää sellaisiksi, että piirtäjän kuvasta tunnistaa. Jotta tehtävä ei olisi liian helppo, photoshoppasin joistakin kuvista pois kovin suurilla kirjaimilla tehdyt signeeraukset. Muuten kuvat ovat aivan tekijöittensä jäljiltä.

Kuvaa katsellessani tuli mieleen Veikko Lavin 1970-luvulla tekemä ja esittämä laulu ”Jokainen ihminen on laulun arvoinen”. Tässä laulussa sanotaan viisaasti ja kauniisti:

On kaukaa katsottuna kaikki samanlaisia,
niin ettei heitä toisistaan voi erottaa.
Kurkistaa jos voisi sielun syvyyteen,
niin kahta samanlaista eipä ois'…
Jokainen ihminen on laulun arvoinen.
Jokainen elämä on tärkeä.

Siinä he nyt ovat, meidän neljäsluokkalaisemme, jokainen erilainen.

Luonto kuvassa

Kyllä kolmasluokkalaisetkin osaavat piirtää ja maalata. Tänään jatkettiin parin viikon takaista luontoaihetta, jota oikein luupin kanssa oli aloitettu etsimään koulun pihalta. Siinäkään ”kahta samanlaista eipä ois,” vaan toteutukset vaihtelivat pienistä yksityiskohtakuvista laajoihin kuvakulmiin. Upeat yksittäiset kukat ja kukkakimput, pikkuiset ötökät ja syyspihan alkavan ruskan sävymaailma toteutuivat toinen toistaan hienommin oppilaitten töissä. Vesiväreillä maalaaminen tuntui olevan varsin mieluista puuhaa.



P.S.
Tänään huomasin kauhukseni, että en osannut nelosten matematiikan kaikkia koetehtäviä ainakaan päässä laskien. Olin koetta valvomassa ja luin olkapäitten yli koepaperin viimeiset tehtävät. Ne olivat tämän tapaisia:

Lisää kysymysmerkin kohdalle puuttuva luku niin, että laskutoimitus on oikein:

45 -? : 3 + 2 x (3+5) = 56

Näitä laskuja oli kaikkiaan neljä. Laskemisessa piti siis muistaa, mitä laskujärjestyksestä ja sulkumerkeistä oli viime tunneilla opittu. Osaatko sinä?  Kerron oikean vastauksen seuraavassa kirjoituksessani.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti