Syvälahden
monitoimitalossa koulun ja kirjaston välissä on vain yksi ovi, siinäkin on iso
lasiruutu. Tätä ovea on tänä syksynä torstaisin käytetty todella ahkerasti. Kouluvaarin
mieluisiin tehtäviin kuuluu viedä kaksi kolmosnelosten oppilasryhmää peräkkäin
kirjaston puolelle kirjoja lainaamaan ja palauttamaan. Ensimmäinen ryhmä ei hae
luettavaa itselleen, vaan he valitsevat kirjat, jotka he kohta menevät lukemaan
ääneen saman talon päiväkodissa oleville esikoululaisille.
Toinen ryhmä
etsii lukemista itselleen. Ohjeena on etsiä kertomuskirjoja, joissa on jokin
tarina pää- ja sivuhenkilöineen, juonenkäänteitä ja loppuratkaisu. Tähän
ryhmään eivät siis kuulu mitkään ennätyskirjat eivätkä sarjakuvat tai
tietokonepelivinkkejä jakavat teokset. Heti, kun sopiva kirja on löytynyt, sen
kanssa palataan luokan torille tai luokkahuoneisiin, johonkin mukavaan
rauhalliseen soppeen ja juuri alkaneen lukutunnin aikana vain hiljaa aletaan
lukea omaa kirjaa muitten höpöttelemättä kanssa.
Sopivan
päiväkotiluettavan löytäminen on usein vaikeaa. Kolmasluokkalaiset itse lukevat
jo hiukan eri kirjoja kuin kuusivuotiaat eskarilaiset. Onneksi Syvälahden
kirjastossa on lastenkirjoissa todella paljon valinnanvaraa. Olen ollut
huomaavinani, että toiset mielellään valitsevat eskaria varten kirjoja, joissa
on paljon tekstiä, kun taas toisia houkuttelevat pienten lasten kuvakirjat
isoine kuvineen ja vähine teksteineen. Olen yrittänyt ohjata tässäkin lukijoita
kertomusten ja tarinoitten pariin.
Yksi tyttö
oli kerran murheissaan, kun mitään sopivaa eskarilaisille luettavaa kirjaa ei
tuntunut löytyvän. Toiset olivat jo lähteneet kirjojensa kanssa ja hän oli
ryhmän viimeisiä. Ehdottelin hänelle useita kirjoja, jotka kuitenkin jäivät
vielä hyllyyn. Joku sieltä sitten kuitenkin tuli valituksi ja vasta sitten
paljastuikin epäröimisen todellinen syy: ”Jos mä luen niille väärin…” Minä
lohduttelin, että pienet lukuvirheet eivät eskarilaisia häiritse. He
kuuntelevat oikein mielellään, kun isot kolmasluokkalaiset tulevat heille
tarinoita lukemaan. Vasta viikon tai kahden päästä kuulin opettajalta, että
tytön äidinkieli ei olekaan suomi. Pienintäkään vieraan kielen vivahdetta en
itse ole hänen puheessaan huomannut. Lukeminen oli jännityksestä huolimatta silloin
varmasti sujunut hyvin, koska seuraavilla kirjastokäynneillä hänkin on löytänyt
eskarilaisille luettavat kirjat ihan helposti.
Noin
kilometrin päässä koulustamme Moikoisissa toimii toinen päiväkoti. Viime
torstaina kirjastossa oli pikkuväestä tungosta, kun meidän lisäksemme toistakymmentä
moikoislasta oli päiväkodista tullut kävellen tutustumiskäynnille kirjastoomme.
Joukossa oli pieni tyttö, jota selvästi harmitti se, että hän sisälle
tullessaan oli joutunut riisumaan heijastinliivinsä pois. Ohjaajat päättivät
sitten, että annetaan tytölle liivi takaisin, kun sentään muut ulkovaatteet ja
kengät oli jätetty eteiseen ja tarjosivat tytölle liiviä puettavaksi. Tuopa ei
enää kelvannutkaan ja tyttö tiputti vihaisesti liivin lattialle ja näytti koko
olemuksellaan, että nyt mikään ei ole hyvin. Onneksi oltiin nimenomaan
kirjastossa, sillä käteen annettu kirja hävitti kiukun saman tien.
Ystävysten yhteinen lukutunti |
Lukemista
kaikille
Itselle
lainatun kirjan lukutunti on kiinnostavaa seurattavaa: Lukemattomia oppilaita
ei luokan tiloissa ole, vaan kaikki lukevat äsken tai aiemmin kirjastosta
lainaamaansa kirjaa. Lukuasentoja on yhtä monta kuin lukijoitakin. Lattialla loikoillaan
pitkin poikin, pöytien alla, tuoleissa todella väärissä asennoissa (ergonomian
näkövinkkelistä katsoen), yksin tai parin kolmen lukijan ryhmissä. Mutta
hiljaisuus on hiljaista ja keskittynyttä. Vain silloin tällöin kuuluu pientä
supatusta, kun jokin kiinnostava kohta on jaettava jonkun toisen kanssa.
Pari viikkoa
sitten yksi poika oli lainannut tiiliskiven kokoisen Harry Potter -romaanin.
Varttia ennen tunnin loppua hän tuli minulle ja opettajalle kertomaan, että nyt
se tuli luetuksi. Ilmoitustaan hän perusteli sillä, että hänellä on tuo kirja
kotona ja hän oli sen siellä jo melkein kokonaan lukenut. ”No menepä
kouluvaarin kanssa tuonne syrjemmälle istumaan ja kertomaan hänelle Harry
Potterista”, ehdotti Micke-opettaja tälle Potter-fanille.
Minä, joka en vielä
ole lukenut yhtään Harry Potter -kirjaa, aloin jututtaa poikaa, joka tuntui
kyllä kohtalaisesti olevan perillä kirjojen sisällöstä. Hän kertoi lukeneensa kaikki
sarjan kirjat ja osasi kuvailla kertomusten henkilöitäkin, kertoa, ketkä ovat
hyviä ja ketkä pahoja. Hän sanoi myös katsoneensa Potter-elokuvat englanniksi
ja ymmärsin, että ilman suomenkielistä tekstitystä. Micke-opettajan kanssa
jäimme hieman epäröivälle kannalle sen suhteen, oliko pojan puheissa pikkuisen
liioittelun makua.
P.S. Jos
joku vielä muistaa laskutehtävän, jonka viime kerralla annoin laskettavaksi,
niin sen oikea vastaus on 15.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti