Kolmasluokkalaiset majanrakennuspuuhissaan
ja pientä kuollutta lintua ihmettelemässä.
Terve
taas!
Tunsin
itseni taas terveeksi muutaman sairaslomamaanantain jälkeen, kun aamukahdeksan
aikoihin astuin Syvälahden koulun ovesta sisään. Minulla ei ollut ollut koronaa
eikä mitään muutakaan tarttuvaa tautia, vaan muita vaivoja, joiden takia olin
pysytellyt vähän aikaa kotona, koska kouluun tullaan vain terveinä.
Paljon
vierasta väkeä
Maski
naamalle ja sisäkengät jalkaan ja näin olin taas valmiina päivän seikkailuihin.
Kolmosnelosten kotikorttelin torilla näkyi kahden tutun opettajan lisäksi monta
minulle uutta ja vierasta aikuista. Keitä he olivat? Ja missä olivat kolmosten
opettajat Ulla ja Heli? Ei kai korona ollut heitä vienyt tautivuoteelle?
Onneksi ei
sentään. Suvi-ope kertoi nelosille ja meille kaikille aikuisille, mistä oli
kysymys: Ulla ja Heli olivat oppimassa uutta jossakin koulutustilaisuudessa ja
heillä molemmilla oli sijaisopettajat. Heidän lisäkseen paikalla oli kaksi
lähihoitajaopiskelijaa, jotka hakivat tuntumaa koulunkäyntiohjaajan työhön.
Lähihoitajan koulutus antaa valmiuksia siihenkin. Vakituinen
koulunkäyntiohjaajamme oli muusta syystä poissa ja tilalla oli yksi koulun
muista ohjaajista. Tuttu erityisopettajakin oli mukana. Vanhimpana aikuisena paikalla
oli kouluvaari ja nuorimpana (melkein) aikuisena meidän koulun yhdeksänneltä
luokalta tet-harjoittelijatyttö. Tällaisella joukkueella lähdimme uuteen
kouluviikkoon. Kun oppilaita sekä kolmosella että nelosella on nelisenkymmentä
kummallakin luokalla, niin on selvää, että aikuisiakin tarvitaan tavallista enemmän.
Kerrotaan
lukuja ja tarinoita
Nelosten
ekalla tunnilla harjoiteltiin kertolaskua lukuyksiköittäin. Siis mitä? Se on
uusi tapa laskea kertolaskuja (tai ainakaan sitä ei opetettu vielä 64 vuotta
sitten, kun itse olin neljännellä luokalla!) En käy sitä tässä nyt selittämään,
koska netistä löytyvät tarkat ohjeet haulla ”kertolasku lukuyksiköittäin”. Oli
mukavaa vaivata omaakin päätä samalla kun auttoi tämän päivän
neljäsluokkalaisia eteenpäin matemaattisten oivallusten tiellä.
Kolmoset
tulivat yhdeksäksi kouluun ja keskittyivät ”keskittyneeseen lukemiseen ja
luetun ymmärtämiseen” hauskan eläintarhatarinan avulla. Mikä eläin oli
kolmannessa häkissä? No ei mikään, häkki oli tyhjä! Miten lapset suhtautuivat
karjuvaan leijonaan? Eivät huomanneet sitä, koska juuri silloin he syöttivät
pienelle oravalle pähkinöitä. Harjoitustehtävä oli otettu Timo Parvelan
kirjasta ”Ella luokkaretkellä”, joka on yksi tuon ikäisten suosikkikirjasarjoista.
Yhdessä
onnistuimme
Kolmosten
matikantunnilla tuli taas vastaan niitä hetkiä, mitä varten niin tykkään tätä
kouluvaarin työtä tehdä: Yhtä poikaa eivät vähennyslaskut kiinnostaneet juuri
lainkaan, minkä hän myös kehonkielellään toi selvästi esille. Yksi kuudesta
laskutehtävästä oli hädin tuskin tehtynä tunnin puoliväliin mennessä, kun monet
tästä parinkymmenen oppilaan ryhmästä olivat jo seuraavan sivun tehtävissä.
Opettaja ehdotti, että minä auttaisin lopputunnin ajan tätä poikaa, jotta opettajalle
jäisi enemmän aikaa muille oppilaille. Pojasta se ei ollut mitenkään hyvä
ehdotus mutta ei hän nyt vastaankaan pistänyt. Aloitimme siitä, että ensimmäisen
allekkainlaskutehtävän ja sen tuloksen väliin vedettiin yhdessä viivoittimella
siisti viiva. Viivasta tuli mielenosoituksellisen pitkä mutta se kelpasi
minulle. Tehtävä oli sinänsä oikein laskettu. Toinen tehtävä tuli vähitellen
numero kerrallaan houkutellen valmiiksi ja viivoittimen viivakin oli jo lyhyempi.
Kolmas, neljäs ja vielä viideskin tehtävä ehdittiin saada valmiiksi ennen
tunnin päättymistä. Istuma-asento parani siinä sivussa ihan huomaamatta. Huomasin
ja kommentoinkin pojalle, että hän on selvästi ihan hyvä näissä laskutehtävissä,
kun vain viitsii. Tunnin jälkeen opettajan kiitokset lämmittivät mieltäni.
Koulussa ei
tänään tiettävästi ollut yhtään poissaoloa, joka olisi liittynyt
koronapandemiaan, ei altistumisia, tartunnoista puhumattakaan. Keskustelin
puolen päivän välitunnilla koronastakin apulaisrehtori Markon kanssa. Hän sanoi
jo kovasti odottavansa sitä, että voisimme alkaa muistella tätä ankaraa korona-aikaa.
Vielä pitää kuitenkin jaksaa noudattaa ohjeita ja määräyksiä. Turhauttavana hän
piti sitä, että on joutunut koulun alueen rajoilla keskustelemaan väärää tietoa
lapsille totuutena jakavien rokotevastaisten ihmisten kanssa. Iloisemmistakin
asioista puhuimme: Hän kannusti minua jatkamaan näitten juttujen kirjoittamista
ja julkaisemista ja antoi jopa joitakin vinkkejä uusista näkökulmista.
Omin
käsin oma maja
Käsityötunnilla
kolmoset olivat ihan pihalla. Itse asiassa vähän kauempanakin, välituntipihan
takana olevassa metsikössä. Oppilaat jaettiin neljän hengen ryhmiin ja tehtävä
oli sama kuin nelosilla oli ollut viime viikolla: Rakentakaa ryhmällenne maja
käytettävissä olevista puitten oksista ja muusta luonnon materiaaleista.
Tehtävä oli selvästi mieluinen: Ensin haettiin sopivat paikat majoille ja
sitten alettiin katkenneista ja kuivuneista oksista niitä rakentaa. Useimmat
rakennettiin sopivaan kallionkoloon tai puiden väliin mutta yksi hieno lappalaisten
kotaa muistuttava maja kohosi avaralle, tasaiselle kalliolle. Kouluvaarikin
kantoi kirjaimellisesti kortensa kekoon auttamalla lapsia raahaamaan heidän
innokkaille voimilleen ylivoimaisia oksia majantekopaikoille. Niin kuin
Parvelan Ella-kirjassa huomio kiintyi karjuvan leijonan sijasta pikkuiseen
oravaan, niin tässäkin projektissa yhden majan pohjalta löytynyt pieni kuollut
lintu vei hetkeksi kaikkien huomion pois varsinaisesta tehtävästä. Mutta loppu
hyvin, kaikki hyvin: Iloiset majanrakentajat saivat työnsä ainakin melkein
valmiiksi eikä mitään vahinkoja sattunut, vaikka aika vauhdilla liikuttiin ylös
ja alas melko jyrkkää rinnettä. Kiva päivä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti