Viime kouluvaaripäivän jälkeen oli helpotettu koronarajoituksia: Koulun aikuisten ei enää tarvinnut käyttää kasvomaskeja. Lapsilta käyttösuositus oli poistettu ja aikaisemmin. Halutessaan maskeja saa edelleen käyttää. Vain yksittäisiä käyttäjiä huomasin. Itse olin koronan sairastanut varsin lieväoireisena kaksi viikkoa sitten. Olin varmistanut Turun terveydenhuollon koronaneuvonnasta kaksi päivää sitten, että enää en koronatartuntaa levitä. Niinpä uskalsin minäkin toisten joukossa liikkua ilman maskia.
Musaa, ymppää ja kässää
Siinä tämän päivän kuuden tunnin lukujärjestykseni nykykoululaisten kielellä. Oman kouluaikani lukujärjestyksessä olisi tänään lukenut laulua, ympäristöoppia ja veistoa. Päivän ensimmäinen hämmästyksen aihe oli musiikkituntien sisältö: Sävelletään oma kappale!
Nuori säveltäjä työnsä ääressä. |
Mitä välkällä tehdään?
Ympäristöopissa oli aikaisemmin annettu tehtäväksi valmistaa
pantomiimiesitykset aiheesta ”mitä välitunnilla tehdään” Kahden – kolmen hengen
ryhmissä näytellyt esitykset olivat hyvin valmisteltuja ja katsojat tunnistivat
helposti, mitä kaikkea ”välkällä” tapahtuikaan: Potkittiin jalkapalloa,
leikittiin piilosia, hypättiin narua jne. Koskettavin esitys mielestäni oli
kahden tytön esittämä näytelmä kiusaamisesta, joka päättyi anteeksipyyntöön, vilpittömään
sovintoon ja ystävyyteen.
Minkälaisia perheitä tiedät?
Toisen kerran tänään hämmästyin, rehellisesti sanottuna melkein liikutuin, kun ympäristöopin tunnilla seuraavaksi keskusteltiin aiheesta ”Minkälaisia perheitä tiedät?” Ulla-ope viritteli ensin kolmasluokkalaisten ajatuksia selvittämällä, mitä tarkoittaa käsite ”huoltaja”. Sehän on se aikuinen, joka pitää lapsesta ja tämän asioista huolta. Siitä oli helppo siirtyä puhumaan perheistä ja perheitten moninaisista muodoista. Keskustelun pohjana oli ympäristöopin opettajan materiaaliin kuuluva juliste sivustolta monimuotoisetperheet.fi.
Erilaiset perhemuodot olivat oppilaille tuttuja.
Etukäteen ennakkoluuloisesti ajattelin, että sateenkaariperhe
olisi ollut hankala selittää. Fiksuja kun ovat nämä meidän kolmoset, niin eipä
se tietenkään ollut: ”Siinä on homoseksuaaleja ja muita yhtenä perheenä. Voi
olla kaksi äitiä”. Aiheeseen liittyvä sanasto oli vastaajalla vähäinen, mutta käsite tiedettiin ja yhtenä tavallisista perheistä sateenkaariperhettäkin
pidettiin.
Yhdellä oppilaalla on kavereita, jotka asuvat lastenkodissa ja hän kysyi, mikä on lastenkotilapsen perhe? Lastenkotilapsella on tavallaan kaksi perhettä, vastattiin. Hänen omat vanhempansa eivät jostakin syystä ole pystyneet lapsestaan huolehtimaan. He ovat kuitenkin useimmissa tapauksissa olemassa ja kuuluvat osaksi lapsen perhettä. Huoltajana, joka pitää huolta lapsen asioista ja arkipäivän sujumisesta toimii kuitenkin lastenkodin henkilökunta.
Lopuksi joku vielä kysyi, että millä tavalla pitää kutsua
sellaista perhettä, jossa on ”isä, äiti, kaksi lasta ja koira”. Eipä ollutkaan
ihan helppo kysymys. ”Normaalin” hylkääminen ymmärrettiin, koska se leimaisi
kaikki muunlaiset perheet ”epänormaaleiksi”. Maisteltiin sanoja tavallisin tai
yleisin perhe, mutta kun mitään tilastollista tietoa ei tähän hätään ollut
saatavilla, niin päätettiin jäädä miettimään asiaa mahdollisimman kuvaavan
käsitteen löytämiseksi.
Oli nuijalla töitä, ja taltalla
Kyllä lähtee! |
Käsitöissä siirrytään tehtävästä toiseen hitaampien oppilaitten
vauhdilla. Siitä seurasi, että nopeimmin palikkansa irrottaneet olivat saaneet
opettajalta luvan tehdä muita odotellessaan ns. ”omia töitään”. He hakivat
pieniä laudan- ja rimanpätkiä ja rakentelivat niistä hienoja veneitä ja muita
kulkuneuvoja. Ne muistuttivat pieniä Legoja mutta olivat tietenkin paljon
hienompia, olivathan ne ihan itse tehtyjä. Ne sai viedä kotiin. On helppo
huomata, että muutamat oppilaat ovat käsistään erittäin käteviä ja tykkäävät
tehdä näitä omia töitään.
Kotimatkalla mietin vielä yhdeksänvuotiaan
kolmasluokkalaisen kysymystä: Mikä on lastenkotilapsen perhe? Mitä lastenkodissa
asuva lapsi itse siihen vastaisi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti