Kaikki kolme
vakituista opettajaa poissa! Ihmettelin kolmosnelosten kortteliin aamulla
tullessani, että missä nyt oikein mennään. Yksi opettajista oli muutama päivä
sitten aloittamallaan opintovapaalla, toinen ennakoidulla sairauslomalla ja
kolmas yllättävällä mutta toivottavasti lyhyeksi jäävällä sairauslomalla. Mutta
eihän hätä sitten ollutkaan minkäännäköinen. Paikalla oli kaksi jo meille
kotiutunutta ammattitaitoista sijaista ja kolmas, joka oli tänään Syvälahdessa
ensimmäisen kerran elämässään. Vakituista väkeä oli paikalla Laura,
koulunkäynnin ohjaaja. Niin, ja sitten vielä kouluvaarikin.
Uuden
sijaisen ensimmäinen oppitunti oli matematiikkaa. Menin hänen ryhmänsä luokan
takaseinustalle seisoskelemaan ja valmiina tarvittaessa auttamaan. Oppitunnin
aiheena oli valmistautuminen tuleviin kertolaskun kokeisiin. Ihailin taas
kerran meidän oppilaittemme suhtautumista luokan aikuisiin: Uudella opettajalla
ei ollut aivan täsmällistä tietoa siitä, millä tehtävillä kokeisiin oli jo
aikaisemmin valmistauduttu ja mitkä nyt olivat tekemättä tai kertaamatta. Oppilaat
auttoivat opettajaa oikeille sivuille, näyttivät missä nyt mennään ja
vastasivat asiallisesti hänen kysymyksiinsä. Hyvin lähti käyntiin. Oppilaitten
mainio suhtautuminen koulutyöhön ja uuteen opettajaan jatkui: Työrauha luokassa
oli koko lopputunnin ajan erittäin kiitettävä. Kukaan ei häärännyt omia
juttujaan eikä häirinnyt toisten keskittymistä. Kohta opettajaksi valmistuva
nuori sijainenkin kehui tunnin päätyttyä luokan työskentelytaitoja. Myöhemmin
päivällä en hänen tunneillaan enää mukana ollutkaan. Arvelen hänen päivänsä
sujuneen hyvin, ainakin hän välitunneilla näytti ihan levolliselta.
Työpisteen ja omien vaatteitten suojaus on maalatessa tärkeää. |
Samaan
aikaan toisaalla, Haarlan koulussa:
Kouluvaariystäväni
Reino, joka on ollut Hirvensalon Haarlan koulussa vaarina jo monen monta
vuotta, kertoi kouluvaarien aamukahveilla mukavasta kokemuksestaan: Haarlassa käy
koulua myös Ukrainasta Suomeen muuttaneita oppilaita. Reino oli ottanut mukaan veistotunnille
näitä Ukrainan lapsia ja opettanut heille sahaamista ja maalaamista. Aivan alusta
oli aloitettu ilman yhteistä kieltä: Opeteltiin työkalujen suomenkielisiä
nimiä: Vasara, saha, viila. Arpakuutio syntyi, kun ensin oli opittu, että
vastakkaisten sivujen summa on aina seitsemän. Haarlan käsityöluokassa oli ollut
iloinen tekemisen meininki!
Luku!
Nelosilla yhä useammat puujalat tulevat valmiiksi. Näillä voisi mennä vaikka Linnan juhliin itsenäisyyspäivänä! |
Viikkoa
myöhemmin, marraskuun ensimmäisenä torstaina lukutunti olikin heti aamulla. Innokkain
poika puuttui joukosta, mutta hänen tilallaan ryhmässämme oli yksi tyttö. Pojat
keskittyivät odottamattoman hyvin kuuntelemaan, kun tyttö luki ääneen. Ja aika
hyvin lukikin poikiin verrattuna, vain melko hiljaisella äänellä. Ehkä hänellä
itseluottamus vaatii enemmän tukemista kuin kohtuullinen lukutaito. Mutta mitä
tekikään tuo tuttu kapinallisemme, kieltäytyjä ja ympäri luokkaa haahuilija?
Pysyi melkein koko tunnin paikallaan, luki kunnollisesti pitkiä kappaleita
kirjastaan eikä mitenkään osoittanut mieltään! Tunnin jälkeen kiittelin häntä hyvästä
käytöksestä ja aktiivisesta osallistumisesta ja pyysin opettajaa kirjaamaan hänelle
positiivisen Wilma-merkinnän kotiväelle tiedoksi. Sinne meni!
Aikuisten vanhatukka
Ennen päivän
viimeisen tunnin alkua istuin ajatuksissani pitkällä penkillä. Viereeni
tupsahti poika, jonka kanssa olin joskus jotain pientä jutellut mutta en sen
paremmin häntä tuntenut, nimeltä kyllä. ”Mitäs mietit?”, poika kysyi minulta.
Vastasin ihan totuudenmukaisesti, että kun tunti päättyy, menen suoraan
parturille, kun minulla on aika varattuna runsaan tunnin päästä. Hän innostui
vertaamaan hiuksiemme pituuksia. Hänen otsahiuksensa ulottuivat alemmas silmille
kuin minun omat hiukseni minun naamalleni. ”Minulla onkin tämmöistä nuorten
tyyliä. Sinulla on tuollainen aikuisten vanhatukka”, poika lausui
mielipiteenään ja lähti jonnekin muualle. Kyselin opettajilta, että pitäisikö
minunkin vähän nuorentaa lookkiani, esimerkiksi leikkaamalla sivuilta ihan
kaljuksi ja jättämällä joku tupsu päälaelle, niin kuin nyt muotia on.
Eivät
suositelleet. Parturi oli opettajien kanssa samaa mieltä.
P.S. Tämä on kouluvaariblogini viideskymmenes teksti. Ensimmäisen julkaisin talvella 2019. Jokaisella jutulla on ollut lukijoita. Kiitos palautteesta, mitä olen tähän mennessä saanut. Tarinat jatkuvat vielä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti