Mitä kello on?
Päivä alkoi
kolmasluokkalaisten matematiikan kokeella, aiheena pituuksien vertailut ja ajanlaskut,
siis kellonaikojen laskemista. Pärjäisitkö heille: Kahden köyden pituus on
yhteensä 2 m 40 cm. Toinen köysi on toista 60 cm pitempi. Minkä mittaiset
köydet ovat? Maijan koulumatka oli kestänyt 20 minuuttia ja hän saapui kouluun
klo 7.55. Mihin aikaan Maija oli lähtenyt kouluun? Kellolaskut osoittautuivat
vaikeiksi, mutta onneksi oppilaat saivat apunaan käyttää pahvikelloa liikkuvine
viisareineen.
Happy
Australian Day!
Ennen
äskeisen kokeen alkamista kaiuttimista oli kuulunut rehtorin erikoinen
kuulutus: ”Koulussamme on henkilö, joka viettää tänään erityistä juhlapäivää.
Kun hänelle sanoo: [jotain, mistä en saanut selvää], niin hän tarjoaa sen
sanojalle karamellin.” Olin aivan hämmennyksissäni, koska minulla sattui juuri
tänään olemaan syntymäpäivä, eikä minun kanssani mistään tuollaisesta ollut
sovittu. Eikä minulla ollut karamellejakaan. Ei se sitten onneksi minua tarkoittanutkaan.
Sain lukea opettajille tulleen Wilma-viestin. Siitä tiesin, että koko koulumme
viettää tänään Australian kansallispäivää, vaikka siitä ei tainnut
opetussuunnitelmissa mainintaa ollakaan. Päivän merkkihenkilö oli Jyri, yksi
koulunkäynninohjaajistamme. Hän oli alle kouluikäisenä 1970-luvun alkupuolella
muuttanut Suomesta Australiaan, missä hän oli asunut vuosikymmenien ajan ja on
nyt siis Suomessa ja meillä töissä. Hän oli ehdottanut Jarmo-rehtorille, että hänen
ideoimallaan tavalla koulussamme vietettäisiin tätä Australian juhlapäivää. Idea
oli niin hyvä, että lupa oli irronnut todennäköisesti helpolla.
Jyri jakoi karkkeja ja Mirja-ope seurasi, että jokainen tuli vuorollaan tervehtimään. |
Jyrillä oli
olkapäillään Australian lippu ja sylissään iso karamellisäkki, niin kuin
kengurulla pussi. Hän liikkui päivän aikana sekä luokissa että koulun yhteisissä
tiloissa ja puhui enimmäkseen englantia. Jokainen, lapsi tai aikuinen, minä
mukaan lukien sai ottaa säkistä karamellin, kunhan osasi toivottaa Jyrille
hyvää Australian päivää, ”Happy Australian Day!” Toisen karkin sai, jos osasi
kertoa Australiasta jonkin faktatiedon. Monet kolmosnelosten oppilaistakin tienasivat
toisen karamellin tällä lauseella: ”The capital of Australia is Canberra.”
Eläimistä tiedettiin ainakin koala ja kenguru.
Australian maisemia ruokatunnin ratoksi. |
Mielestäni
kerrassaan mainio idea kansainvälisyyskasvatukseen! Kuulin toisen käden
tietona, että muutamat yläluokkien ulkomaalaistaustaiset oppilaat olisivat jo
kyselleet opettajilta, voitaisiinko jotakin vastaavaa järjestää heidänkin
kansallispäivinään. Perästä kuuluu, toivottavasti.
Juhlan
jälkeen arki jatkui, opeteltiin adjektiiveja
Kevätlukukauden
alkaessa torstaisin pidetty lukutunti on erityisopettajien aikataulujen takia
siirretty alkuviikkoon enkä minäkään siis ole päässyt enää lukupoikieni lukutaidon
kehittymistä seuraamaan (paitsi sattumalta kerran, kun yksi heistä matematiikan
tunnilla luki erinomaisen sujuvasti ääneen yhden sanallisen laskutehtävän
tekstin!) Nyt torstaisin suomen kielen tunnilla opetellaan kielioppiasioita. Isosta
adjektiivijoukosta jokainen sai koota mieleisensä virkkeen. Yksi jäi mieleeni: ”Vihainen
äiti pesi likaisen Padin.” Taisi olla kotoa
muistettu esimerkki?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti