”En ole
niinkään huolissani lukijakunnan katoamisesta. Kaikkien ei tarvitse lukea
kaunokirjallisuutta. Sen sijaan pelkään yhteiskunnallista epätasa-arvoa ja
demokratian romahtamista. ”Eriytynyt” lukutaito, tarkoittaa eriarvoisia
ihmisiä. Lukutaitoinen ihminen on kriittinen ja hankala hallittava.
Lukutaidoton ihminen puolustuskyvytön, huijattavissa ja heikoilla. On turha
kuvitella, etteikö joku yrittäisi hyötyä tästä.
(https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009238494.html). Lukupojallani ei
vielä ole Finlandia-voittajan sanavarastoa mutta on hänkin jo huomannut, minkä
riemun parantunut lukutaito tuo tullessaan. Toivottavasti kipinä säilyy.
Mikä on
substantiivi, entä kukka monikossa?
Tänään ei suomen kielen tunnilla käyty lukemassa, vaan keskityttiin kielioppiasioihin, substantiivien monikkomuotoihin. Siis näihin: Kukka-sanan monikko ei ole kukkat vaan kukat ja ilta monikossa on illat, ei iltat ja niin edelleen. Yksi pojista ei ollut aiheesta ollenkaan kiinnostunut vaan hääräili jotain ihan omiaan (ei ollut näitä minun lukupoikiani). Menin hänen vierelleen ja rohkaisin keskittymään monisteen tehtäviin. Parin kehotuksen jälkeen poika parahti: ”Mutta kun minä en tiedä, mikä on substantiivi!” Samassa paperit lensivät lattialle. Annoin hänelle puoliääneen noin 30 sekuntia yksityisopetusta aiheesta: ”Substantiivien erottaminen muitten sanojen joukosta ja mihin niitä tarvitaan.”
Poika haki
lattialta sinne lennähtäneet paperit ja teki muutaman tehtävän, kunnes taas
kyllästyi, painoi päänsä pöydälle ja osoitti, että ei enempää kiinnosta. ”Minkäs
takia minulle kiukuttelet”, kysäisin. Hän ei vastannut mutta jostakin syystä
poikaa itseäänkin alkoi naurattaa omat kiukuttelutouhunsa. Hän nosti päänsä häkeltyneesti
hymyillen ja alkoi kohtuullisella tarmolla tehdä tehtäviään. Kohta kello jo
soikin ja tunti päättyi. Toinen monistesivu jäi kotiläksyksi.
Kouluvaari
rahamiehenä
äänestämisestä, osallistumisesta päätöksentekoon ja omien mielipiteitten perustelemisesta. Tänään päästiin käytännön harjoituksiin: Minusta tehtiin se iso pomo, jolla oli rahaa vaikka kuinka paljon toisille jakaa, kunhan rahan tarve vain osattiin kunnolla perustella. Oppilaat jaettiin 3–4 hengen ryhmiin ja he saivat kuvitella tarpeen, mihin minulta tulisivat rahaa pyytämään. Jokaisesta ryhmästä tuli sitten valittu edustaja minun puheilleni ja kaikki muut kuuntelivat hänen tilannekuvaustaan ja perustelujaan.
Lasten mielikuvitus on
kyllä mahtava: Yksi ryhmä pyysi rahaa jollakin tavalla pulassa olevien eläinten
pelastamiseen, toinen avaruusasemalla oleville astronauteille vapaa-ajanvieton
tylsyyden lievittämiseen, kolmas ryhmänsä yhden pojan yhdeksän lapsen
elättämiseen! Yksi ryhmä puhutteli minua nimellä Zelon Tusk mutta näyttävimmin
minuun yritti vaikuttaa se poikien ryhmä, joka ryömi valtaistuimeni eteen nenät
maassa ja takapuolet pystyssä kuin kansa kuninkaan luokse joissakin vanhoissa
satukuvituksissa. En muista, mihin he rahaa tarvitsivat mutta kyllä minä sitä heillekin
avokätisesti lupasin. Hauska ja varmaan lapsillekin mieliin jäänyt harjoitus!
Neljä
mukavaa vuotta jo mennyt
Aamulla alkoi viides vuoteni Syvälahden kouluvaarina. Toinen ja kolmas vuosi jäivät koronan takia aika vähälle osallistumiselle mutta sekä ensimmäisen että päättyneen neljännen vuoden olen onnistunut olemaan mukana varsin säännöllisesti. Kertaakaan en ole katunut, että aikanani suostuin kouluvaariystäväni Reino Hurrin kehotukseen: ”Tule katsomaan, mitä kouluvaarit tekevät!” Tänään kyllä vähän hätkähdin, kun aamulla tulin kortteliimme ja Mirja-ope sanoi: ”Hyvä kun tulit, yksi opettajistamme on tänään sairauslomalla!” Ei hän onneksi tietenkään sitä tarkoittanut, että minä nyt sijaiseksi ryhtyisin, vaikka se siltä kuulostikin. Se tarkoitti vain sitä, että olen yksi aikuinen lisää kolmosnelosten korttelissa.
Koulupäivämme
eteni hiukan vajaalla aikuisten joukkueella ihan normaalisti lukujärjestyksen
mukaan. Päivän päätteeksi opettajien kiitokset
avustani tietysti lämmittivät mieltäni. Niin kauan kun saan tästä mainiosta
vapaaehtoistyöstä enemmän kuin annan, on kaikki hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti