Kuvis on
kivaa, osa 1
Kouluvaari
istuu bussin katolla ja ajelee pitkin koulun käytäviä? Siltä ainakin kuvassa
näyttää. Kuvaamataidon tunnilla opettelimme ottamaan padilla kuvia, joissa
mittasuhteet ja etäisyydet näyttivät kovin oudoilta. Pienet leluautot saivat
oppilaat kuljettajikseen, kunhan perspektiivi saatiin mukaan huijaamaan
katsojan silmää. Tehtävä oli mielestäni hauska ja yksi kolmen pojan ryhmä
huomasi pyytää kouluvaariakin kuvaan mukaan, vaikka en minä siihen nyt niin kauheasti
itseäni tyrkyttänytkään.
Muutaman
harjoituskuvan jälkeen pojat saivat minut istumaan aika luonnollisen näköisesti
bussin katolle. Moni tyttöryhmä tykkäsi tehdä erilaisia voimisteluasentoja,
jotka olisivat olleet minulle ihan liian vaikeita, niinpä pysyin vain
bussikuskina. Maailma on aika ihmeellinen paikka, kun sitä välillä katsoo
epätavallisesta näkövinkkelistä!
Välituntipiha, koulutalo...
Suomen
kielen tunnilla menimme pihalle kilpailemaan siitä, kuinka monta yhdyssanaa
pihalta löytyy. Hetken kun olimme ympärillemme katselleet, niin alkoihan niitä ilmestyä
vaikka kuinka paljon: kiipeilyteline, valotolppa, pingispöytä, koivupuu,
kiviportaat, jalkapallomaali, valvontakamera, hämähäkkikeinu, … Yksi parhaista
ryhmistä taisi löytää pihalta melkein kaksikymmentä yhdyssanaa. Hauska
harjoitus, kokeilepa itse!
Mukavaa, kun
entiset ”luokkakaverini” viimevuotiselta neloselta pysähtyvät juttelemaan
kanssani ja kertomaan kuulumisiaan: Koulussa tuli yksi heistä hyväntuulisena vastaani
ja selvästi halusi kertoa, että koulu sujuu edelleen hyvin, kesälomakin oli
ollut kiva. Hän oli käynyt toisessa kotimaassaan ja matka oli onnistunut erinomaisesti.
Sitten hän taas jo jatkoikin eteenpäin, minne mahtoikaan olla menossa.
Ammattilaisia, sijaisia
ja harjoittelijoita
Viime
torstaina aamulla kolmosnelosten korttelissa oli tiukka paikka: Kolmesta
opettajasta kaksi oli kipeänä. Oppilaita on kuutisenkymmentä, joten lisävoimia
tarvittiin välttämättä. Yksi opettaja ja yksi koulunkäynninohjaaja olivat sen
päivän ammatillinen perusvoima, jota sitten täydensivät yksi nuori sijainen,
yksi tet-harjoittelija ysiluokalta ja yksi kouluvaari. Kun kirjoitan ”yksi
nuori sijainen”, niin lukijat herkästi olettavat, että siinä ryhmässä tämä
koulupäivä varmasti kuluisi levottomassa kohinassa. Näin ei käynyt. Tämä nuori
nainen osasi luontevasti pitää yllä rauhallista oppimisilmapiiriä. Päivän
viimeisen tunnin viimeistä 30 minuuttia lukuun ottamatta edes levottomimmat
pojat eivät yrittäneet esittää omasta mielestään humoristisia kommentteja. Eikä
tuo viimeinen puolituntiakaan mitenkään hulinaksi mennyt, kaukana siitä. ”Sijaisia
koetellaan, sellaisia mekin olimme omana kouluaikanamme.” Näin myhäili koulupäivästään
kunnialla selvinnyt sijaisopettaja. Tet-harjoittelijallammekin oli jo neljäs
harjoittelupäivä menossa, joten hänkin pystyi oikeasti olemaan avuksi esimerkiksi
materiaalien jaossa ja muussa tarpeellisessa.
Kouluvaari
siirrettiin suomen kielen tunnin ajaksi syrjään, ei sentään kokonaan pois
tieltä, vaan korttelimme ulkopuolelle rauhalliseen pöytäryhmään kuuntelemaan
taas ääneenlukijoitamme, yhtä kerrallaan. Ne ovat mukavia hetkiä. Siinä voi vähän
jutella muitakin kouluasioita kuin korjata väärin luettuja sanoja ja kysellä
samalla, ymmärrätkö lukemasi vai luetteletko vain sanoja peräkkäin. Tämän
päivän lukijat olivat varsin yhteistyöhenkisiä ja lukuhaluisia. Yksi
kummitustarina sai minut melkein unohtamaan tehtäväni, kun tempauduin mukaan
seuraamaan uskomattoman hauskoja ja jännittäviä juonenkäänteitä.
Kuvis on kivaa osa 2
Syyslukukausien
oppimäärän perustehtäviä on todennäköisesti jo yli sadan kouluvuoden ajan
ollut: ”Piirrä sieni!” Siitä ei poikettu
tänäkään vuonna. Jokainen sai piirtää itse valitsemansa sienen. Parhaimmat olivat
isoja, värikylläisiä teoksia, suosituimpana punainen kärpässieni. Työt eivät
vielä tulleet ihan valmiiksi, vaan viikon päästä jatketaan.
Kiitos vanhemmille!
Lämpimät
kiitokset kaikille teille lasten vanhemmille ja huoltajille, jotka kyselyssäni
annoitte minulle luvan julkaista tässä blogissani lapsistanne kuvia, joista heidät
saattaa tunnistaa. Se helpottaa merkittävästi kuvien ottamista ja käyttöä sekä antaa
minulle intoa kertoa edelleen näistä koulun arkipäivän pienistä tapahtumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti