
Pöydän suojapaperi on vielä ihan siisti...hetken aikaa.
Käsityön kaksoistunnin
viimeinen vartti käytetään työkalujen ja tarvikkeitten paikalleen
palauttamiseen ja jälkien siivoukseen. Aika moni oli käynyt maalauskopissa omia
puukäsitöitään maalaamassa. Maalauspöydän suojapaperikin oli siinä kunnossa,
että se täytyi vaihtaa, jotta seuraavien maalareitten olisi mukava tulla
siistiin työtilaan. En ollut sitä ennen tehnytkään, mutta yksi tyttö tarjoutui
minua siinä auttamaan. Hän on olemukseltaan vähän hiljaisempi kuin luokan
kaikkein vilkkaimmat tytöt. Leikkasimme yhdessä paperirullasta sopivan
mittaisen palan ja teippasimme sen pöytään kiinni. Siistiä tuli. Tyttö teki
huolellista työtä, vaikka toiset oppilaat jo olivat jonossa käsityöluokan
ovella odottelemassa opettajalta lupaa lähteä välitunnille. Kun suojapaperi oli
paikoillaan, menimme jonon jatkoksi ja sanoin Mirja-opettajalle kaikkien
kuullen, että apunani ollut tyttö ansaitsee kyllä erityisen kiitosmaininnan
antamastaan avusta.
Viikkoa
myöhemmin oli taas käsityöluokan siivoamisen aika. Maalareita oli nyt ollut
paljon vähemmän kuin viimeksi. Olin äkkiä naputellut maalipurkkien kannet
kiinni ja purkit kaappeihin, eikä suojapaperia tarvinnut vielä vaihtaa. Kesken käsityöluokan
lattian lakaisemista tuo viime viikon apulaiseni tuli minulta kysymään: -
Olisiko maalauskopissa vielä jotain siivottavaa? Harmi kyllä, olin sen jo
ehtinyt laittaa kuntoon, eikä sinne tarvinnut enää mennä. Tuo kysymys sai minut
hyvälle mielelle. Ajattelin, että tytön mielestä viime viikon siivoushetki ja
siitä saatu kiitos olivat olleet kivoja juttuja.
![]() |
| Koulun siisti piha on myös turvallinen. |
Lähiympäristön
viihtyisyys oli ympäristöopissa tunnin aiheena. Teemaan päästiin hyvin sisälle,
kun 3–4 hengen ryhminä istuvat oppilaat vuorotellen lukivat ääneen oppikirjan
tekstiä, virkkeen tai kaksi kerallaan. Kun yksi lukija oli lopettanut, toinen
jostain muusta ryhmästä jatkoi. Syntyi hieno, jotenkin teatteriesitystä
muistuttava vaikutelma, kun lukijan äänen tulosuunta yhtäkkiä vaihtuikin ihan
toiseksi. Valaistustakin hiukan himmennettiin, jotta keskityttäisiin vähemmän
katsomaan ja enemmän kuuntelemaan, kun toiset lukivat. Sitten minut
yllätettiin: - Luepas sinä, vaari tuon luettelon pointit tuosta kuvasta, sanoi
Mirja-ope yhtäkkiä. Nousin seisomaan. Otin pari askelta lähemmäksi juuri
uusittua, entistä suurempaa näyttötauluamme, jotta näkisin tarkoitetun tekstin
ja aloin lukea luetteloa. Sen perussisältönä oli se, että me kaikki voimme
vaikuttaa oman lähiympäristömme viihtyvyyteen ja siisteyteen.
Kun olin
luettavani lukenut, kysyi Mirja luokalta, että pitäisikö vaarille antaa
positiivinen Wilma-merkintä hänen suorituksestaan. – Joo, huusivat lapset ja alkoivat
spontaanisti taputtaa käsiään. Kumarsin heille kuin taiteilija esiintymisensä
jälkeen ja ajattelin, että jos minä joskus saan Wilma-tunnukset käyttööni, niin
tämä olisi jo toinen positiivinen merkintä siellä. Ensimmäisen halusi antaa
monta vuotta sitten yksi oppilas, kun olin häntä jossakin tehtävässä neuvonut
eteenpäin. Possareita satelee…
Perunalla
vai ilman?
Koulun
ruokalan linjastossa on ruokahävikin vähentämiseen kehottava kyltti ”Ota vain
se, minkä verran syöt”. Ruokalistalla oli hyvänmakuista possua pippurikastikkeessa
ja yhtenä lisukkeena keitetty kuorimaton peruna. Jonossa edessäni oli omaa
annostaan kokoamassa kolmannen luokan tyttö, jolta perunan ottaminen kulhosta lautaselleen
muovisilla ottimilla ei näyttänyt onnistuvan useasta yrityksestä huolimatta. –
Saanko mä jättää tuon perunan tuonne, kun mä en tykkää siitä, hän kysyi
minulta. Vilkaisin hävikkiruoan vähentämisjulistetta, mietin monipuolisen
ruokavalion tärkeyttä loppupäivän jaksamisen kannalta ja sitä, että ruokailun
pitäisi olla positiivinen kokemus. – Voit jättää sen ottamatta, sanoin tytölle,
joka heti siirtyi eteenpäin ja olikin jo ottamassa maitoa lasiinsa. – Osaatko sinä
kuoria tuollaisen keitetyn perunan, kysyin häneltä vielä. – En osaa, sanoi
tyttö ja lähti annoksensa kanssa kohti ruokapöytäänsä. Jäin täyttämään
maitolasiani ja miettimään, menikö tämä nyt oikein.
Mitä sinä
olisit minun sijassani tehnyt tai antanut ohjeeksi? Keskustelumme miettimisaikoineen
kesti maksimissaan parikymmentä sekuntia ja takanamme oli nälkäisten ruokailijoitten
jono. Perunalla vai ilman?
Koko kouluvaariurani aikana en ole ottanut yhtään kuvaa kouluruokailusta. Tässä harjoitellaan tulevan joulujuhlan ohjelmaa Mirkka-open johdolla. Vuoroaan odottavat lapset istuvat ruokalan pöydissä.
Oikein hyvää joulua ja erinomaista uutta vuotta!
t. kouluvaari
Mauri

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti