Kuinkas sitten kävikään?
Kakkosluokkalaisilla oli tänään kirjastotunti. Menin heidän
kanssaan kirjaston puolelle ottamaan selvää, minkälaisia kirjoja alle
kymmenvuotiaat nykyään lukevat.
Kun entiset lainat oli palautettu, siirryttiin kirjaston
sivuhuoneeseen ja alkoi kirjavinkkaus. Kirjavinkkari on aikuinen henkilö, joka
on valikoinut laajasta lasten ja nuorten kirjojen joukosta sellaisia, joista
hän arvelee kuulijoittensa tykkäävän ja esittelee nämä heille. Kirjavinkkaus toteutettiin
hienosti: Ensin kyseltiin, mitä hyviä kirjoja lapset muistivat lukeneensa.
Risto Räppääjä, Ella ja kaverit ja monet muut muistettiin, jopa Guinnessin
Ennätysten kirja. ”Entä oletteko ehdottaneet kaverillekin, että hänenkin
kannattaisi tuo hyvä kirja lukea?” ”Joo”, vastasivat melkein kaikki. ”Sittenhän
te olette ihan oikeita kirjavinkkareita itsekin!”
Tunnin aikana kirjavinkkari esitteli ehkä 7-8
erilaista kirjaa. Hän kertoi jokaisesta kirjasta sen aiheen, juonen
alkuasetelman sekä muutamia kiinnostavia tapahtumien käänteitä. Vinkkari
korosti lapsille, että hän ei kerro kirjan koko juonta eikä loppuratkaisua,
vaan ne jäävät aina lukijan itse luettaviksi.
Kirjoja oli monentyyppisiä. Vanhanaikaisesti ajatellen
joukossa oli sekä poikien että tyttöjen kirjoja mutta todellisuudessa tällaisesta
jaosta ei ollut sanallakaan puhetta. Monet kirjoista on hienosti kuvitettu. Kuvien
yhteydessä on lukijalle tarjolla erilaisia tehtäviä, jotka hienosti kehittävät
päättelykykyä ja kuvanlukutaitoja.
Itse innostuin eniten David Walliamsin
kirjasta ”Koulussa on käärme!” Siinä oppilaat saivat tuoda lemmikkieläimiä
kouluun ja esitellä niitä siellä. Toiset toivat gerbiilejä, kissoja ja koiria
mutta yksi tyttö toi valtavan pitkän python-käärmeen. Se osoittautui tosi
kiltiksi lasten kaveriksi mutta rehtori ei tykännyt ollenkaan siitä, että
kouluun tuotiin eläimiä. Kuinkas sitten kävikään? En tiedä, koska kaikki
Koulussa on käärme! -kirjat lainattiin heti, kun vinkkaus loppui ja ennen kuin
itse ehdin lainaushyllyn lähellekään.
Piinapenkkiin oli paljon halukkaita
Kolmosilla oli äikkää eli suomeksi: kolmannella luokalla oli
äidinkielen tunti. Synonyymejä sanalle auto etsittiin reipasta liikuntaakin
sisältäneessä ryhmien välisessä kilpailussa ja monenlaista kärryä ja menopeliä
siinä sitten keksittiinkin. Sanaluokista adjektiivit oli hiljattain opeteltu ja
niitä nyt kerrattiin. Hätkähdin harjoituksen nimeä, kun opettaja ilmoitti, että
nyt taas pystytetään piinapenkki ja kysyi, kuka olisi siihen ensimmäinen vapaaehtoinen.
Monta kättä nousi ja moni oppilas siinä ehtikin lopputunnin aikana olla.
Piinapenkki osoittautui täydellisesti vastakohdakseen. Yksi
oppilas kerrallaan tuli luokan eteen tuolille istumaan ja toiset harjoittelivat
adjektiiveja. Tehtävänä oli kuvailla piinapenkissä istuvaa oppilasta
mahdollisimman monella myönteisellä adjektiivilla. ”Energinen, ystävällinen,
hyvä matikassa, iloinen, kiva, avulias, …” Lista oli jokaisen kohdalla pitkä ja
syntyi reipasta vauhtia, vaikka samaa istujasta jo sanottua sanaa ei saanutkaan
toistaa.
Olipa upea äidinkielen harjoitus! Tai ehkä se ei kovin paljon
oikeasti ollutkaan mikään adjektiivitehtävä, kyllä siinä taidettiin enemmän
ihan huomaamatta opetella vuorovaikutustaitoja, myönteisen palautteen antamista
ja vastaanottamista. Välitunnille mennessämme kysyin yhdeltä piinapenkissä
istuneelta pojalta, miltä hänestä siinä luokan edessä oli tuntunut. Ujon oloisesti
hän vastasi: ”Kyllä se hyvältä tuntuu, kun kehutaan.” Jälkeen päin mietin, mitä
vastaavaa harjoittelua tulisi mieleeni omalta kouluajaltani. No ei tullut kyllä
yhtään mitään. Silloin palautetta olivat vain kokeiden ja todistusten numerot.
Nyt seuraa kouluvaariaskareissani lyhyt tauko ensi viikon
kestävän lomamatkamme takia. Viime syksynä lievästi ihmettelin, kun ystäväni
Reino (josta sittemmin tuli kouluvaarikummini) harmitteli sitä, että hän erään
kouluvaaripäivänsä aamuna ei edes pariksi tunniksi ehtinyt koulussaan käymään,
kun hänen oman lomamatkansa lento lähti niin aikaisin aamulla. Mikä niissä
kouluvaarihommissa nyt niin kivaa on, ettei sieltä yhtään malttaisi olla
poissa?
Alan vähitellen tietää vastauksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti