Kokeissa saa kysyä neuvoja
Olin opettajan apuna valvomassa kakkosluokkalaisten
matematiikan koetta. Ohjeeksi olin saanut, että kun oppilas kaipaa apua, niin
neuvoa saat, mutta älä kerro oikeaa vastausta. Sitä mukaa, kun oppilaat saivat
koepaperinsa täyteen, he palauttivat sen opettajalle ja saivat siirtyä
opetustilasta torille lukemaan kirjoja. Minäkin sitten siirryin torin ”lopputuntivalvojaksi”.
Kun kello soi oppitunnin päättymisen merkiksi, ei tapahtunut mitään. Oppilaat,
joilla kokeeseen vastaaminen oli kesken, jatkoivat tehtäviensä kanssa
puurtamista opettajan hoputtamatta. Aloin yhdelle korttelissa liikkuvalle
opettajalle muistella, kuinka minun aikanani, siis noin 60 vuotta sitten,
kellonsoitto tarkoitti, että kokeeseen varattu aika päättyi ja koepaperit oli
sillä minuutilla palautettava, olipa kesken vielä kuinka paljon tahansa.
Sain ajatusmaailmaani hienosti ravistelevan vastauksen: ”Alaluokilla
koetilanne on myös oppimistapahtuma eikä pelkästään jo opitun tason
mittaamista. Se tarkoittaa sitä, että oppilaat opettelevat koetilanteessa
olemista, sen oivaltamista, että mitä taitoja ja menetelmiä juuri tässä
tarvitaan ja mikä on oikea etenemisjärjestys oikean vastauksen löytämiseksi.”
Tämä ei ole täsmällinen sitaatti opettajan puheesta mutta näin olen sen jälkeen
päin ymmärtänyt, toivottavasti oikein.
Tämän jälkeen tajusin senkin, miksi on sallittua, että kokeissa
oppilas voi opettajalta tai kouluvaarilta kysyä neuvoa koetehtävän
suorittamiseen. Olin opettajan mielestä osannut neuvoa aivan oikein, kun olin
pyytänyt oppilasta miettimään, onkohan tässä nyt kysymyksessä yhteen- vai
vähennyslasku. Toisessa tehtävässä oppilas halusi vain varmistaa minulta oikean
etenemisjärjestyksen: ”Lasketaanko ensin yhteen nämä tällä puolella ja toiseksi
nuo toisella puolella ja sitten vielä kumpikin summa yhteen?” Monilla oppilaitten vanhemmilla on vielä
mielessään vanha koekäytäntö ja hekin ovat ihmetelleet luvallista neuvon
kysymistä.
Lutu-tunti, mitä silloin opetellaan?
Uutta minulle oli myös kolmosnelosten yhteinen lutu-tunti. Me
kaikki kokoonnuimme omalle torillemme ja minulle selvisi, että lutu tarkoittaa
luokan omaa tuntia. Sen teemana oli yhdessä ideoida erilaisia
retkimahdollisuuksia ihan lähiympäristöön ja hiukan kauemmaksikin. Hyvät ideat
mahdollisesti toteutettaisiin tänä keväänä tai ensi syksynä.
Ideoinnin pohjaksi opettajat olivat laatineet
kyselylomakkeen, jonka kaikki näkivät isolta näytöltä. Aikuiselle lomake toi
mieleen kokouksen esityslistan ja sehän sen tarkoitus oikeasti olikin. Asiat
oli jaettu pienempiin, loogisesti eteneviin kappaleisiin ja toinen opettajista
toimi sihteerinä ja täytti lomaketta sitä mukaa, kun ideoita tuli.
Puheenvuoroa pyydettiin viittaamalla ja yksi oppilaista
puheenjohtajana antoi yhdelle kerrallaan luvan ehdotuksensa esittämiseen tai
toisten ehdotusten kommentoimiseen. Kaikki eivät aina malttaneet odottaa omaa
vuoroaan vaan ryhmässä oli lievää taipumusta yhtaikaa puhumiseen. Opettajat
puuttuivat siihen ja kohta kokous pääsi jatkumaan. Lopputuloksena oli lista
mieluisista retkikohteista ja mitä niissä voitaisiin yhdessä tehdä, leikkiä ja
tutkia. Myös monenlaisia myyjäisiä ja muita mahdollisia varojenkeruukeinoja
löydettiin.
Oppilaille tunti oli mieluinen, keskusteltiinhan siitä, mitä
joskus lähitulevaisuudessa olisi kiva yhdessä tehdä. Aikuinen näki siinä myös
laajempaa opettelemista: Oikeassa asiakohdassa pysyminen, oman vuoronsa
odottaminen, oman ehdotuksensa selvä esittäminen, toisen kuunteleminen. Kaikkia
näitä elämässä tarvitaan. Monet osasivat jo nyt.
Lukuhetki toi minulle hyvän mielen
Musiikkitunnin aikana taas niin kuin kerran ennenkin,
oppilaat yksi kerrallaan kävivät naapurihuoneessa minulle kirjasta lukemassa
ääneen sivun mittaisia elämäkertatarinoita. Lukemiseen liittyen yksi oppilas
toimi musiikkiluokan puolella spontaanisti tavalla, joka sai minut melkein
liikuttumaan. Opettajan kanssa katsoimme hymyillen toisiamme ja tulkitsin myös
hänen pitäneen oppilaan toimintaa oikein positiivisena. Jos oppilaan vanhemmat tietäisivät,
mitä tapahtui, he olisivat lapsensa toiminnasta varmasti hyvillään. Tällaiselle
julkiselle sivustolle ei tapahtuman yksityiskohtainen kuvailu kuitenkaan kuulu.
Rehtorin kommentti blogikirjoituksistani
Jos lukuhetken tapahtuma toi minulle hyvää mieltä odottamatta,
niin rehtorilta koulupäivän aikana saamaani sähköpostiviestiä olin osannut
odottaa. Se toi minulle lisää hyvää mieltä. Tässä suora lainaus rehtorin
viestistä:
Terve Mauri!
Odottelen
opettajien kommentointia blogiteksteihin.
Syy odottelulle
olen minä: Lähetin pyynnön vasta hiljattain.
Pahoittelen.
Olen itse lukenut
blogin tekstit, enkä näe niissä (edelleenkään) mitään ongelmallista.
Ennemminkin
päinvastoin.
On hienoa, että
kouluvaarien tekemä erittäin arvokas työ aukeaa laajemmin luettavaksi ruohonjuurelta
käsin.
Samaa mieltä on
apulaisrehtori Marko.
J
Jarmo-rehtorin tarkoittamat opettajien kommentit sain
tiedokseni seuraavana päivänä. Ne olivat hengeltään samankaltaisia kuin yllä
lainattu rehtorin teksti sekä yhteneviä aiemmin opettajien kanssa
ruokatunneilla käymieni epävirallisten keskustelujen kanssa.
Tässä on minulle hyvä selkänoja jatkaa blogin pitoa ja kertoa
edelleenkin siitä, miten yhden kouluvaarin ja pienten koululaisten maailmat
kohtaavat. Mitä opimme toisiltamme ja mitä ilon, oivalluksen ja kehittymisen
hetkiä koemme yhdessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti