Helmitaulua
tarvitaan vieläkin
Tärkeimmät asiat ensin: Hiihtolomaviikon jälkeen tämän viikon
tiistaina oli taas oikein mukava kouluvaaripäivä. Idan tokaluokkalaiset
harjoittelivat monivaiheisia laskutehtäviä. Niissä piti yhdistellä yhteen-,
vähennys- ja kertolaskutaitoja. Jos 36:sta vähennetään kaksi kertaa neljä,
paljonko jää jäljelle?
Oppilailla oli erilaisia apuvälineitä käytössään. Mielenkiintoista
oli huomata, että jo yli tuhat vuotta sitten käytössä ollut helmitaulu on
nykyäänkin tarpeellinen näitten laskutoimitusten opettelemisessa. Näppärästi
helmet siirtyivät puolelta toiselle ja oikea tulos selvisi nopeasti. Kaikki
eivät helmitaulua käyttäneet vaan laskivat päässään tai sormistaan.
Helmitaulun lisäksi oppilailla oli toinenkin apuväline
käytettävissään: vastamelukuulokkeet. Niitä sai käyttää, jos halusi
täydellisesti keskittyä omiin tehtäviinsä ja sulkea luokan sinänsä melko
hiljaisen puheensorinan kokonaan ulkopuolelleen. Mistä se puheensorina sitten
syntyy luokassa, kun tehtäviä suoritetaan? Siitä, että useat oppilaat haluavat
ehkä samanaikaisestikin kysyä opettajalta tai kouluvaarilta neuvoja
laskutehtävien suorittamiseen tai tulosten tarkistamiseen. Välillä oppilaat
myös halusivat keskenään vertailla laskutehtäviensä tuloksia. Kirjan aukeamalla
oli paljon laskettavaa mutta vähitellen melkein kaikkiin tehtäviin saatiin
oikeat vastaukset lasketuiksi. Loput jäivät sitten kotitehtäviksi.
Monilla kolmasluokkalaisilla posket vielä punoittivat, kun
äidinkielen tunti alkoi. He olivat juuri tulleet ehkä talven viimeiseltä
yhteiseltä hiihtolenkiltään, joka kaikkiaan oli ollut jopa parin kilometrin
mittainen. Keskitalven hangista ei enää ollut ollut kovinkaan paljon jäljellä
mutta opettaja Verna kehui hiihtäjiensä sitkeyttä ja taitoja selviytyä ladun
vaikeistakin kohdista.
Koska en ollut kolmosten edellisellä äikäntunnilla mukana, en
ihan päässyt kärryille heidän kotitehtävänsä taustamateriaalista. Joka
tapauksessa heidän oli pitänyt muutamalla lauseella kuvata jonkin kertomuksen kolmen
roolihenkilön välisiä suhteita ja sitä, miten kiusaaminen saataisiin kitkettyä
heidän väleistään kokonaan pois. Oppilaat lukivat ääneen omia tekstejään.
Ihaillen hämmästelin sitä, miten sujuvia lauseita ja kokonaisia ajatuksia
sisältäviä virkkeitä parhaat tekstit olivat. Niissä oli asiaa ja uusia, luovia
näkökulmia.
Koulussa ennen vanhaan
Tänään oli sitten päivä, johon olin valmistautunutkin:
Kouluvaari sai kertoa, millaista koulunkäynti oli ollut yli kuusikymmentä
vuotta sitten. Kerroin kulkemisesta kouluun, opettajista, aapisestani ja muista
oppikirjoista, jälki-istunnoista ja muista rangaistuksista, ehdoista ja
luokalle jäämisen mahdollisuudesta. Näytin ekaluokan luokkakuvani ja jopa
kansakoulun neljännen luokan todistuksenikin. Ensin kuuntelivat ja kyselivät
neljäsluokkalaiset ja seuraavalla tunnilla kolmasluokkalaiset. Koska mielestäni
kiinnostavin osa tunneista syntyi oppilaitten kysymyksistä, niin tässä niistä
muutamia:
-
Muistatko kaikki luokkakuvan oppilaat vielä nimeltä?
-
Onko sinua kiusattu koulussa?
-
Jäitkö joskus jälki-istuntoon tai luokalle?
-
Onko opettaja joskus lyönyt sinua karttakepillä
sormille?
-
Mistä alkaen opettajat eivät enää asuneet
koulurakennuksessa?
-
Miksi aapisessa ei kirjaimia opeteta
aakkosjärjestyksessä?
Vanhoista kouluasioista oli mukava kertoa näille kuulijoille.
Kysymyksistä näkee, että aihe heitä oikeasti kiinnosti ja että he osasivat
pohtia asioita monenlaisista näkökulmista. Tiukaksi tilanne meni, kun kesken
jälkimmäistä tuntia ääneni hävisi yhtäkkiä melkein kokonaan. Onneksi
Elli-opettaja oli valppaana ja haki minulle nopeasti lääkkeeksi lasillisen
vettä. Niin sain ääneni taas takaisin. Taisi olla viimeisiä merkkejä hiljakkoin
potemastani flunssasta, ei sen kummempaa.
Hallituksen tiedonanto
Näitten tärkeitten asioitten jälkeen vähän tylsempää
kerrottavaa, koska tilaa näyttää olevan:
Kouluvaarit ry:n hallitus lähetti
minulle tiedoksi heidän viikko sitten kokouksessaan tekemänsä päätöksen. Hallituksen
mielestä en saa julkaista näitä blogitekstejäni. Hallituksen linjauksen mukaan
blogini on vastoin tekemääni vaitiolositoumusta. Hallitus ilmoitti, että yhdistyksen
sääntöjen mukaan kouluvaari ei saa kertoa julkisuuteen mitään koulunsa asioita,
siis ei yhtään mitään.
Otin tämän kieltoasian puheeksi rehtori Jarmon kanssa. Hän on
tammi-helmikuun vaihteessa lukenut kolme vanhinta tekstiäni ennen niiden
julkaisemista. Niitten perusteella sain luvan perustaa blogin, missä käsittelen
toimintaani kouluvaarina Syvälahden koulussa.
Jarmo lupasi palata asiaan keskusteltuaan ensin muutaman
opettajan kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti