Mikä sen
hienommin voisikaan yhdistää ”eri sukupolvia” kuin se, että lukutaitoiset
lukevat satukirjoja lukutaidottomille? Näin tehtiin torstaina Syvälahdessa. Osa
kolmosnelosista kävi kanssani ensin kirjaston puolella lainaamassa kirjoja,
joitten he arvelivat päiväkotilaisia kiinnostavan. Sen jälkeen he kävivät niitä
lapsille itse lukemassa. Kun opettaja oli vähän sitä mieltä, että lukemisen
kuuntelijaa ei voi päiväkodissa itse valita, niin yksi meidän tytöistämme sanoi
topakasti: ”Minä ainakin haluan lukea minun pikkuveljelleni!” No sehän tietysti
onnistui. Itse en varsinaista lukuhetkeä päässyt todistamaan, kun olin siinä
kirjaston puolella kirjojen lainausta valvomassa.
Kertomuksia lainaamassa
Kun
päiväkoti oli hoidettu, haettiin kirjastosta luettavaa omaa lukutuntia varten.
Ohjeeksi annettiin, että kirjan pitää sisältää kertomus, jossa on alku,
keskikohta ja loppu. Tietokirjat (tosi suositut Guinnessin ennätyskirjat ja
muut sen kaltaiset) sekä sarjakuvakirjat lainataan joku toinen kerta. Taas olin
kirjastossa ja monet halusivatkin minulta varmistaa, että heidän valitsemansa
opukset olivat kertomakirjallisuutta, ja olivathan ne.
Kaikki eivät
muistaneet oman kirjastokorttinsa tunnuslukua eivätkä siis saaneet kirjaansa
omatoimisesti lainattua. Onneksi kirjaston väki oli tullut paikalle ja aivan tasan
kello kymmeneltä he alkoivat auttaa näitä tunnuslukunsa unohtaneita. Lainauksen
he rekisteröivät mutta itse tunnuslukua he eivät tietenkään voineet pienelle
lainaajalle kertoa, koska minä en vielä ollut oppinut kaikkia nimeltä tuntemaan
enkä siis voinut todistaa, että Liisan kortilla lainannut oikeasti oli
nimeltään Liisa ja että hän oli omalla kortillaan lainaamassa (nimi on
keksitty, luokassa ei ole yhtään Liisaa).
Hiljaista kuin Syvälahden lukutunnilla
Kaikki
saivat kirjansa lainatuiksi ja kohta lukutunti jo alkoikin. Jokainen lukija
haki korttelimme luokista tai torilta itselleen mieluisan lukupaikan, johon jäi
kirjaansa lukemaan. Tarkoituksena oli, että jokainen saisi rauhassa syventyä
omaan kirjaansa, sen henkilöihin ja juonenkäänteisiin. Sen takia kaikenlaiset
keskustelut ja kommentoinnit olivat lukutunnin ajan kiellettyjä. Hiljaisuus
lukutunnilla oli melkein sataprosenttista, paljon parempaa kuin minun
valvontani alla kirjaston puolella oli ollut. No, onneksi kirjastossa ei vielä
aamulla ollut muita lainaajia kuin nämä minun viemäni.
Syksyn
ensimmäinen kuvaamataidon tunti oli kolmasluokkalaisilla vuorossa heti
ruokatunnin jälkeen. Kun Verna oli ensin opettanut oikeanlaisen piirtämis- ja
värittämistekniikan, lähdettiin pihalle pilviä piirtämään. Ei tietenkään pilviä
sellaisenaan, vaan etsittiin pilvien muodoista erilaisia hahmoja tai otuksia,
mitä kunkin oma silmä sieltä nyt sattui löytämäänkään. Ne tallennettiin
paperille ja väritettiin oman mielikuvituksen tai hahmon olemuksen mukaan.
Luovaa porukkaa nämä ”minun” kolmasluokkalaiseni! Monet näkivät pilvissä
eläimiä tai ihmishahmoja mutta kulkipa taivaalla kuninkaan kruunu ja vilkuttava
käsikin. Oli niin kiva tehtävä, että innostuneimpia ei tahtonut saada
siirtymään välitunnille ollenkaan.
Koska
saadaan padit?
Kolmosten
jälkeen olin mukana nelosten ensimmäisellä kuviksen tunnilla. Tätä tuntia he
olivat odottaneet jo ainakin viikon, lukuvuoden ensimmäisestä päivästä alkaen,
ellei sitten jo kevään puolelta saakka. Jo viikko sitten innokkaimmat olivat
opettajilta kyselleet: ”Koska saadaan padit?” Tänään, aamun ensimmäisellä
tunnilla jokaiselle oli annettu henkilökohtainen iPad, jonka käyttöönotto
tapahtui sitten kuvaamataidon kaksoistunnin aluksi.
Ensin kaikki
koneisiinsa koskematta seurasivat tarkasti Ellin opastusta käyttöönoton eri vaiheista.
Kukaan ei halunnut hänen kertaavan käyttöönottoa vielä toisella koneella, koska
kaikkien sormet jo odottivat malttamattomina, että pääsisivät omaa konettaan
käyttämään. Kun lupa tuli, alkoi innokas näpyttely. Kun oli valittu maa ja
kieli, annettu käyttäjätunnukset ja salasanat ja liitytty koulun wifi-verkkoon,
oli ”padi” käyttökunnossa. Kaikilta se onnistui ongelmitta.
Padista
löytyi nopeasti vaikka mitä, toiset olivat heti YouTubessa ja monet jo
kokeilivat itse valokuvien ja videoiden ottamista. Varsin riemullinen tunnelma
vallitsi kuvaamataidon luokassa. Minultakin kysyttiin, olenko Instagramissa ja
sain sinne itselleni saman tien yhden seuraajan lisää. Olen varma, että tämä
oli ainakin monille tietokoneista innostuneille yksi syksyn tähtihetkistä.
Päivä, josta he muistavat vain, että padit saatiin silloin.
Kyllä
kuviksen tunnilla kuvaamataitoakin harjoiteltiin. Padit suljettiin ja pantiin
pinoon keskelle pöytiä ja alettiin värittää isoa Lego-ukkelin kuvaa.
Tavoitteena on värittää se värittäjänsä näköiseksi niin hyvin, että vanhemmat
siitä kuvasta tuntevat: ”Tuossa on meidän lapsemme!” Myöhemmin syksyllä järjestetään
vanhempainilta. Siellä taitaa olla ohjelmassa mielenkiintoinen tunnistuskisa.
Avaimet on
Päivän
aikana olin kulkenut monta kertaa koulun ja kirjaston välisestä lukitusta
ovesta, opettajainhuoneen ovesta ja muutamasta muustakin lukossa olleesta
väliovesta. Olin saanut sitä varten lainata lyhyeksi ajaksi kerrallaan pariltakin
opettajalta heidän avaimiaan mutta eihän sellaista pidä tehdä. Rohkaisin
mieleni ja kävin pyytämässä koulun avainhenkilö Petriltä, että saisin tänne omat
avaimet. Sain ja kuittasin. Kerroin, että minulle riittää, että avaimet
toimivat torstaisin aamukahdeksan ja iltapäivän kahden välillä. Petri lupasi,
että kyllä ne ainakin silloin toimivat.
Oli muuten
yllättävän hyvä tunne, kun nuo avaimet sain. Ei ehkä ihan sama riemu kuin
nelosilla heidän saadessaan tänään nuo omat iPadinsa mutta omilla avaimilla
kulkeminen antaa tunteen, että kuuluu taas hiukan enemmän henkilökuntaan kuin
ilman avaimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti