Kouluvaarien määrä Syvälahdessa kaksinkertaistuu
Aiemmin olen
täällä Syvälahdessa ollut koulun ainoa kouluvaari mutta lähiviikkoina tilanne
muuttuu. Haarlan kouluvaari Reino Hurri, joka minutkin on saanut innostumaan
tästä mukavasta vapaaehtoistyöstä, tuli viime torstaina mukaan, kun hänen
löytämänsä uusi kouluvaari Eero tuli kouluumme tutustumaan. Tarkoituksena on,
että uusi vaari alkaa toimia viitoskuutosluokkalaisten kanssa ja minä pysyn
edelleen kolmosnelosten joukossa. Eeron viikonpäivä ja aloittamisajankohta
sovitaan lähiaikoina.
Rehtorin
työhuoneessa apulaisrehtori Marko otti uuden kouluvaarin sekä Reinon ja minut
vastaan ja kertoi meille Syvälahden koulusta. Keskustelun jälkeen kiertelimme
talossa, josta löytyi vielä minullekin uusia paikkoja.
Koulun tiloissa kierrellessämme
puhelimeni soi. Elli-ope siellä kyseli minua kouluvaarin hommiin eli viemään
yhtä kolmasluokkalaisten ryhmää kirjastoon hakemaan eskarilaisille sopivaa
luettavaa. Jätin Markon, Eeron ja Reinon jatkamaan tutustumiskierrostaan ja
ryhdyin tuttuihin vaarintöihini.
Lainasin
itsekin yhden kirjan. Sain lukea sen pojalle, joka oli aika hiljainen mutta
keskittynyt kuuntelija. Hän seurasi tarkkaan Viirun ja Pesosen kesäisiä
touhuja. Näin tulee välillä olleeksi kouluvaarina jo pienille esikoululaisillekin.
Mukavaa sekin.
Synttärien rääppiäiset
Sunnuntaina
olleen syntymäpäiväni jälkeisenä torstaina vietettiin kolmosnelosten kanssa
synttärieni rääppiäisiä. Tämä sana ei näille noin kymmenvuotiaille ollut tuttu
mutta kerroin, mitä se tarkoittaa: Tarjoilua, jossa varsinaisen juhlapäivän
jälkeen tuleville vieraille tarjotaan, mitä juhlista on sattunut jäämään.
Meidän pienistä synttärikahveistamme ei tosin ollut jäänyt mitään tarjottavaa
kuudellekymmenelle koululaiselle, joten olin käynyt varta vasten kaupassa
ostamassa heille karkkeja ja pillimehuja.
Kerroin
lapsille myös, miten minun lapsuudessani koulussa syntymäpäiväsankareita
muistettiin. Se oli nopeasti kerrottu: Ei
mitenkään. Myöskään mitään erillisiä kaverisynttäreitä ei silloin ollut tapana
järjestää. Kotiin saattoi kyllä serkkutyttö tulla isänsä ja äitinsä kanssa
kylään ja tuoda jonkin pienen lahjan tullessaan. Nyt minun kunniakseni
”ammuttiin isoja raketteja” ja laulettiin onnittelulaulukin kahdella kielellä.
Näin tehdään luokassa aina, kun jollakin sattuu syntymäpäivä olemaan. Tämä oli
ensimmäinen kerta 73 vuoteen, kun minun synttäreitäni on missään koulussa
juhlittu. Mukava hetki, josta Elli-ope on laittanut Syvälahden instaankin
muutaman kuvan.
Orava talvimaisemassa
Piirrä oravan näköinen orava! |
Kolmasluokkalaisten
kuvataiteen tunnilla oppilaille annettiin tehtävä, joka ainakin minulle olisi
ollut melko ylivoimainen: ”Piirrä lyijykynällä jokin Suomen luonnossa talvella
elävä eläin niin, että se on mahdollisimman oikean, luonnollisen näköinen.
Taustaksi talvimaisema.” Padista sai hakea sopivia kuvia malliksi.
Suosikkihahmoiksi osoittautuivat orava, kettu ja saukko. Verna-ope korosti,
että nyt tavoitteena on oppia näkemään mittasuhteita, muotoa ja asentoa. Jalkojen
ja hännän tulee olla oikean mittaiset ja paksuiset sekä liittyä vartaloon niin
kuin oikealla eläimellä. Piirretyn oravan tulee siis olla oikean oravan näköinen, ei vain vähän sinne päin.
Itse olen
aina ollut huono piirtäjä, mutta aihe jäi hiukan houkuttelemaan: Kokeilenpa
tätä kotona! Olen ollut sitä mieltä, että piirtämisen lahja ihmisellä joko on
tai sitä ei ole. Minulle sitä lahjaa ei ole suotu. Tai sitten olen vain harjoitellut
liian vähän…
”Haluaisin olla hyvä koulussa”
Tällainen
huokaus pääsi yhdeltä oppilaalta, joka oli koulupäivänsä päätteeksi jäänyt
läksyparkkiin matematiikan tehtäviä tekemään. Läksyparkki tarkoittaa
rauhallista tilaa jossakin luokkahuoneessa, minne voi koulupäivän päätyttyä
jäädä vapaaehtoisesti tekemään läksyjään, jotta ne eivät sitten kotona häiritse
vapaa-ajan viettoa. Läksyparkkiin jäämiseen voi myös tulla komento opettajalta,
jos läksyt ovat jääneet tekemättä. Olin kerran aikaisemminkin valvonut
läksyparkin alkamista ja huomannut, että vapaaehtoisia läksyjen tekijöitä oli
paikalla enemmän kuin sinne komennettuja.
Tämä huokaus
paremmasta koulumenestyksestä tuli nyt selvästi aivan sydämen pohjasta ja
jäinkin oppilaan kanssa asiasta hetkeksi keskustelemaan. Vaikka hän nyt tekikin
matikantehtäviä, niin omasta mielestään hänellä varsinaisesti vaikeaa oli eräässä
toisessa aineessa. Tunnistamisen välttämiseksi jätän nyt kertomatta
keskustelumme tarkemman sisällön mutta päätin sopivissa tilanteissa aina
kysellä häneltä hänen edistymisestään ja kannustaa häntä kohti tavoitettaan. Kyllä
hänellä siihen mahdollisuuksia on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti