Joskus riittää, että on
Kyllä
kouluvaarin tehtävistä osa on tosi helppoja: Riittää, että on. Viimeksi
tällainen olemistehtävä oli suomen kielen kokeitten valvonta. Mirja-ope valvoi
puolikasta luokkaa ja pyysi minua valvomaan luokan toista puolikasta viereisessä
luokkahuoneessa. Siellä tehtävämoniste oli jo jaettu, kukaan ei tarvinnut
lisäohjeita eikä kukaan höpötellyt mitään ylimääräistä. Kovimmat äänet luokassa
olivat lyijykynän rapina ja pyyhekumin satunnainen hankausääni. Olin hiljaa
paikallani.
Värikynät voi järjestää monella tavalla (kuvituskuva). |
keksiä heille jotakin hiljaista tekemistä lopputunnin ajaksi. Kun nopein vastaaja sitten palautti minulle koepaperinsa, ei hän minulta mitään ohjeita kaivannut, vaan palasi ääneti paikalleen, otti jonkin kirjan laukustaan ja alkoi sitä lukea. Hiljaisuus jatkui, minäkään en liikkunut tuoliltani. Toinen palauttaja ei ottanut laukustaan kirjaa, vaan penaalistaan parinkymmenen värikynän nipun, asetteli kynät värijärjestykseen vierekkäin tummimmasta vaaleimpaan, käänsi kaikkien kynien kärjet samaan suuntaan, tasasi kynien toiset päät samalle linjalle ja alkoi teroitella kynistään tylsimpiä. Kaikki muutkin oppilaat löysivät jotain hiljaista tekemistä koepaperinsa palauttamisen jälkeen. Ainoaksi tehtäväkseni minulle jäi tunnin lopuksi varmistaa, että kaikki olivat vastauspaperinsa minulle palauttaneet.
Ja
olivathan he, tietenkin.
Lukupiirissä keskityttiin lukemaan ja kuuntelemaan. Päiväkotilapsilla heijastinliivit. |
Ulkona, ei ulkoa oppimassa
Lukukauden
alussa pidetyssä vanhempainillassa opettajat kertoivat, että kolmosnelosten
yhteisen tekemisen muotoja yhteisöllisyyden, muiden huomioon ottamisen ja
toiminnallisen oppimisen lisäksi on ”ulkona oppiminen”. Korostan, että se on aivan
eri asia kuin minun kouluajoiltani niin tuttu ”ulkoa oppiminen”. Syvälahden kolmosneloset
ovat jo useamman kerran tänä syksynä olleet eri oppitunneilla ulkona koulun
pihalla ja kauempanakin metsässä. Esimerkiksi matematiikan, suomen kielen ja
ympäristöasioitten opiskelu sujuu vallan mainiosti luokkahuoneen
ulkopuolellakin.
Viime
torstaina kävelimme taas tutulle grillikodalle ulkona oppimaan. Ensin vähän
laulettiin, mikä luonnossa kuulosti vielä hienommalta kuin tavallinen luokassa
laulaminen. Sitten seurasi päivän mieluisin ohjelmanumero: Saimme kodalle
vieraiksemme Syvälahden päiväkodin Maininki-ryhmän, eli melkein kaksikymmentä 3-4
-vuotiasta päiväkotilasta hoitajineen. Kolmosneloset olivat edellisenä päivänä
käyneet valikoimassa kirjastosta 6 -7 lastenkirjaa, jotka he sitten lukivat metsässä
pienissä ryhmissä ääneen näille pikkuisille maininkilapsille. Kodan lähiympäristöön
syntyi taika- ei kun lukupiirejä ja metsä muuttui melkein hiljaiseksi, kun
kaikenlainen mekastus taukosi ja sekä lukijat että kuulijat keskittyivät
kirjojen satumaailmaan. Ryhmässä lukijat vaihtuivat ja kirjoja vaihdettiin myös
ryhmien välillä. Lukuhetken jälkeen oli hauska havaita, että päiväkodin
ohjaajilla oli ”vanhoja” tuttuja myös meidän kolmosnelostemme joukossa. Aika
monet olivat olleet Syvälahden päiväkodissa ennen kuin heistä oli tullut
koululaisia.
Kouluvaareille valon havaitsemisesta
Löytäkää maailmasta valoisat puolet, patisteli vaareja emeritusprofessori Esko Valtaoja. |
- - Minä
puhun teille valosta, aloitti esityksensä Suomen elossa olevista professoreista
tämä ehkä yleisesti tunnetuin.
En puhu valosta tähtitieteessä, vaan siitä,
että kaikista synkistä uutisista ja raivokkaasta somemöykästä huolimatta maailmassa
on paljon valoa, paljon hyviä asioita. Monet asiat ovat kehittyneet ja kehittyvät edelleen
hyvään suuntaan. Sitä on usein vaikea huomata, koska me helposti katselemme
ympärillemme mustien lasien läpi. Esimerkiksi sadassa vuodessa Suomesta on
absoluuttinen köyhyys kadonnut kokonaan. Meillä on erinomainen turvajärjestelmä
pitämässä kaikkein heikoimmista huolta. Kaikkien katse tulevaisuuteen näkee nykyään
pitemmälle kuin ”Säilynköhän hengissä vielä huomenna?”
-Älkää olko niiden joukossa, jotka huutavat: ”Väärin mitattu!”, kun uutisissa
kerrotaan Suomen jo neljättä kertaa peräkkäin olevan maailman onnellisin maa. Nähkää
valoa, positiivisia asioita ympärillänne. Totta kai meilläkin on ongelmia,
jotka pitää ratkaista mutta esimerkiksi sotia eri puolella maapalloa on nykyään
paljon vähemmän kuin muutamia vuosikymmeniä sitten. Älkää jättäkö käyttämättä omia mahdollisuuksianne
ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, koska ”Intia sitä tai Kiina tätä…”
- Me kaikki ihmiset tällä maapallolla kuulumme samaan eläinlajiin nimeltä
Homo sapiens. Meillä on keskenämme paljon enemmän yhdistäviä kuin erottavia
ominaisuuksia. Riitelyn ja väkivallan sijasta meidän kannattaa pyrkiä yhteistyöhön
toistemme kanssa. Nostakaa mustat lasit silmiltänne ja nähkää valo!
Paljon
muutakin hyvää puhui tuo mainio professori mutta uppouduin kuuntelemaan hänen
sanomaansa niin, että kirjoitin nuo edellä olevat muistiinpanotkin vasta
seuraavana päivänä.
Valtaoja sai
yli puolituntisen puheensa jälkeen seisaaltaan annetut, pitkään kestäneet
aplodit. Toivottavasti hän pitää tuon puheensa vielä muillekin kuin meille
kouluvaareille. Parantamisen varaa on monilla. Itsestä on helpointa aloittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti