”Hei kouluvaari, mikä sun sukunimesi on?” Tämä kysymys sai
minut aavistelemaan, että minäkin saisin pian kirjeen, ehkä useammankin.
Kolmosten viime äidinkielen tunnilla oli alettu opetella kirjeen
kirjoittamista. Varsinainen kirje oli melkein kaikilla jo valmiina ja tänään
keskityttiin kirjekuoreen tuleviin merkintöihin. On nimittäin tärkeätä, että
posti tietää, kumpi kuoren nimistä ja osoitteista tarkoittaa vastaanottajaa ja
kumpi lähettäjää. Muuten voi käydä niin kuin opettajalle, kun hän oli ostanut
netistä lapselleen käytettyjä leluja: Ilmeisesti lelupaketin nuori lähettäjä
oli merkinnyt itsensä vastaanottajaksi ja opettajan lähettäjäksi ja postiin
jätetty paketti olikin toimitettu lähettäjälleen. Pienen viivästyksen jälkeen
paketti oli sitten lähtenyt oikeaan suuntaan.
Kolmosten kirjeet oli ohjeistettu kirjoitettavaksi jollekin
koulun piirissä toimivalle aikuiselle, ei siis kaverilta kaverille. Kaikille
vastaanottajille osoitteeksi kirjoitettiin koulun postiosoite. Kirjekuoret
eivät tulleet ihan valmiiksi, sillä esimerkiksi postimerkin piirtäminen jäi joillakin
vähän vielä kesken. Kirjeitä ei sentään anneta oikean postin kuljetettaviksi. Ensi
viikolla kirjeet sitten tulevat. Pitänee varmuuden vuoksi valmistella myös
jonkinlainen vastauskirje.
Iloinen jälleennäkeminen
Yksi opettaja oli tänään palannut töihin pitkähkön lomansa
jälkeen. Koska en koulussa ota kuvia enkä ainakaan julkaise niitä tässä, niin
joudun vain sanallisesti kuvailemaan, mitä tapahtui: Kun tämä opettaja tuli
kolmosten torille, oppilaat huomasivat hänet heti. Ensin pari oppilasta
välitunnilta tullessaan kiiruhti puolijuoksua hänen luokseen. He eivät jääneet
lähelle tervehtiäkseen arvokkaasti vaan juoksivat suoraan syliin kädet
levällään halaamaan tätä jo pitkään takaisin odotettua opettajaa. Perässä tuli lisää oppilaita. Kun he
huomasivat, kuka torille oli tullut, hekin juoksivat opettajan syliin ja
hetkessä syntyi todellinen joukkohali: koska ensimmäisetkään eivät olleet
irrottaneet otettaan opettajasta, niin halaajista ja halattavasta syntyi
monikerroksinen ryhmä iloisia kasvoja ja kurkottelevia käsiä. Oli siis
kirjaimellisesti käsin kosketeltavan iloinen, melkein liikuttava vastaanotto! Kertoo
kyllä aika paljon koulun hengestä.
Yhdellä välkällä (hei, osaan jo
koululaisten kieltäkin, siis välitunnilla!) koulun apulaisrehtori Marko tuli
juttelemaan kanssani. Selvisi, että hän on nuorempana pitkään asunut melkein
meidän naapurissamme, vaikka emme silloin toisiamme vielä tunteneetkaan.
Tärkeämpi osa keskusteluamme oli asia, jonka hän toi esille: Koulu tukee
täysillä tätä minun blogikirjoitteluani. On hyvä, että näistä asioista
kerrotaan julkisuuteen, kenenkään intimiteettiä kuitenkaan loukkaamatta. Teen
hänen mielestään arvokasta työtä.
Olin
iloinen Markon kommenteista enkä siksi viitsinyt kovin tarkasti hänelle referoida
pari viikkoa sitten pidetyn kouluvaariyhdistyksen vuosikokouksen kulkua. Ehkä
hän oli siitä jo jotain kautta kuullutkin ja näki siksi tarpeelliseksi tulla
kanssani juttelemaan.
Lomaterveisin kouluvaari
Koulussa on mukava tapa, ainakin näillä luokilla, joiden
kanssa olen tekemisissä: Jokaisen, joka lähtee vähänkin pitemmälle
lomamatkalle, ”pitää” lähettää kouluun postikortti kohteestaan ja kun hän on
palannut takaisin, kertoa toisille matkakokemuksistaan. Olin kerran jo ollut
mukana, kun yksi oppilas oli kertonut opettajan haastattelemana matkastaan
erääseen isoon eurooppalaiseen kaupunkiin. Hän kuvaili, mitä nähtävyyksiä oli
käynyt katsomassa ja tarjosi lopuksi tuliaiskarkit kaikille.
Tänään oli minun
vuoroni, koska olin juuri viettänyt talvilomaviikon Saariselällä.
Tuliaiskarkkeja minulla ei ollut mutta näytin muutamia valokuviani sekä Suomen
kartan, jonka avulla yritin saada lapset jotenkin hahmottamaan, kuinka kaukana
Lappi Turusta oikein on: Kun täältä Helsinkiin ajetaan kahdessa tunnissa, niin
Saariselälle ajetaan kahdessa päivässä! Lapin kohteet tuntuivat olevan monille
tuttuja ja sain paljon kommentteja oppilaitten omista matkoista ja
matkasuunnitelmista. Kyllä minäkin vähän pääsin kertomaan, mitä me olimme
viikon aikana tehneet.
Kotiin lähtiessäni sulattelin uusinta oivallustani: Käyn
täällä aina tiistaisin, puuhailen aina samojen luokkien kanssa, joilla aina on
sama lukujärjestys, samat tiistaipäivien oppiaineet. Silti jokainen kerta on
erilainen. Aina minä täällä opin tai koen jotakin uutta. Joka päivä tulee hyvä
mieli jostakin, kertaakaan en ole mieltäni täällä mistään pahoittanut. Ehkä
ensi viikolla tulevista kirjeistä selviää se toinen puoli: Olenko osannut antaa
oppilaille jotakin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti