Kolmasluokkalaiset olivat viikon aikana saaneet kirjeensä
valmiiksi. Niin kuin viimeksi oli puhetta, harjoituskirjeet oli kirjoitettu
jollekin oppilaan itse valitsemalle koulussa toimivalle aikuiselle, ei
kaverilta kaverille. Minulle oli vihjattu, että saattaisin minäkin olla kirjeen
saajien joukossa. Ja kyllä olinkin!
Jokainen minulle kirjoittanut kävi vuorollaan
tuomassa kirjeensä käteeni. Kirjeitä vain tuli ja tuli. Lopulta olin kuin
”Maajussille morsian” -ohjelman päähenkilö ällistyneenä isoa kirjepinoani
ihmettelemässä. Luokan noin kolmestakymmenestä oppilaasta melkein kaksikymmentä
oli osoittanut kirjeensä minulle! Onneksi olin kirjoittanut kotona valmiin
vastauskirjeen. Aidosti hämmentyneenä kaivoin kirjeeni esille ja sain sen
luetuksi luokalle ääneen:
”… Minulle
kuuluu hyvää: Tykkään olla kouluvaarina juuri sinulle ja kaikille sinun
luokkasi oppilaille. Olen huomannut, että sinä olet enimmäkseen iloinen ja
hyväntuulinen ja teet koulutehtäväsi innostuneesti ja huolellisesti. Koeta
säilyttää reipas ”tekemisen meininki”, vaikka tehtävät joskus tylsiltä tai
vaikeilta tuntuisivatkin… Toivon, että kouluvaarina osaan olla sinulle avuksi ja
iloksi koulutyössäsi…”
Onko kivaa olla kouluvaari?
Mitä lapset sitten minulle kirjoittivat? Lempiruokia ja
kivoimpia kouluaineitani koskevien peruskysymysten lisäksi monilla oli muutakin
asiaa:
”Moi!
Mauri. Mitä kuuluu? Onko kivaa olla kouluvaari? Olet hyvä sellainen. Minusta
oli kivaa, kun näytit kuviasi. Hyvää kevättä! Ystävällisin terveisin [Etunimi]
3lk.”
”Minulla on
ollut hauska päivä. Olen leikkinyt kavereiden kanssa, entä sinä? Pelaatko sinä
jotain lautapelejä? Terveisin [Etunimi].”
”Oot
paras.” Siis mihin verrattuna? Olen Syvälahden ainoa kouluvaari!
”Minun
koulu on tosi mukava…Minun päivä oli tosi kiva. Hyvää pääsiäistä. Terveisin
[Etunimi].”
”Ja muuten,
kuinka vanha olet? Minä olen 9 v…Ai niin, mitä sinä harrastat? Minä tykkään
lukea kirjoja, entä sinä?... P.S. Olet mukava kouluvaari.
”Minusta
oli mukavaa, että kerroit kouluajoistasi, iloisin terveisin [Etunimi].”
”Voisitko
tulla kertomaan lisää tarinoita meille joskus. Olisi hauskaa, jos kertoisit
sukulaisistasi... Iloisin terveisin [Etunimi]”
Vieläkin hämmennyn ja liikutun, kun kotona luen näitä
kirjeitä. Monet olivat todella nähneet vaivaa paitsi sisällön myös ulkoasun
suhteen. Sydämenkuvia, tähtiä ja muita koristeita oli piirretty sekä kirjeeseen
että postimerkiksi. Kaikki kirjeet talletan tärkeitten muistojeni joukkoon.
Tuo äidinkielen tunti oli kyllä yksi minun tähänastisen
kouluvaariurani tähtihetkistä ja jää pysyvästi mieleen.
Rehtorille unohduksesta kertomassa
Välitunnilla kävin rehtorille tunnustamassa, että olin
unohtanut yhden häneltä saamani tehtävän. Tai en kokonaan unohtanut, olin minä
sitä vähän helmikuussa aloittanut ja vasta sitten unohtanut. Ensimmäisen
tapaamisemme yhteydessä viime tammikuussa hän oli pyytänyt minua keräämään
Syvälahden talon historiaan liittyvää materiaalia jonkinlaista
historiakoostetta varten, esimerkiksi koulun aulaan kertomaan paikan
menneisyydestä.
Nyt näytin hänelle ja apulaisrehtorille, mitä materiaalia
olin talvella löytänyt: Koossa oli Syvälahden talon esittely jostakin
Hirvensalon historiakirjasta, vanhimman rippikirjan sivu vuosilta 1687-1710,
sanomalehtiuutisia tulipaloista, jotka kahteen kertaan ovat pahasti polttaneet
Syvälahden rakennuksia, onnittelukirjoitus Antti Syvälahdelle, joka vuonna 1925
oli täyttänyt 75 vuotta ja muuta sekalaista. ”Oikeansuuntaista materiaalia,
jatka vain kaivamista”, oli rehtorien kommentti. Lupasin haeskella lisää.
Kyllä nolotti, kun voitin kaikki
Musiikkitunneilla osallistuin ensin nelosten, sitten
kolmosten kanssa Kahoottiin (kahoot.it), joka on opetuskäyttöön tarkoitettu
netin kautta toimiva tietokilpailualusta. Se oli oppilaille tuttu, itse
osallistuin ensimmäistä kertaa. Koska musiikkitunnilla oltiin, vastattavana oli
musiikkiaiheisia kysymyssarjoja. Pisteitä sai oikeasta vastauksesta ilmeisesti
sitä enemmän, mitä nopeammin osasi valita neljästä vastausvaihtoehdosta sen
oikean.
Koska olen tietokilpailuhenkinen, innostuin tietenkin aluksi
pelaamaan ihan tosissani. Osasin moneen kysymykseen vastata nopeasti oikein ja
yhtäkkiä huomasin väliaikatilanteissa johtavani koko kisaa. Onneksi tajusin,
että eihän minun kuulu tätä kisaa voittaa, vaan jonkun oppilaan. Vastasin
muutamiin kysymyksiin tahallani väärin mutta kaikissa kysymyssarjoissa se ei
enää auttanut, koska olin ollut liian ylivoimaisessa johdossa ennen
havahtumistani. Niin kävi, että parikin kertaa vahingossa voitin kaikki
kolmasluokkalaiset. Siitä en ollut kauhean ylpeä, pikemminkin hämmentynyt (jo
toisen kerran tänään!). Oppilaat kuitenkin antoivat minulle ja muille
palkintosijoille päässeille vilpittömät aplodit.
Meistä kaikista tämä oli todella hauska kisa. Oppilaitten
riemunkiljahdukset täyttivät luokan joka kerta, kun heidän vastauksensa osuivat
oikeaan. Oppilaitten kunniaksi on sanottava, että he tiesivät musiikista varsin
paljon. Kuvista tunnistettiin esimerkiksi käyrätorvi, pasuuna ja patarumpu,
tiedettiin Vivaldi Neljän vuodenajan säveltäjäksi ja jopa Juice Leskinen
tunnistettiin videolla esiintyneeksi laulajaksi. Muistatko sinä, kuka oli
Suomen ensimmäinen rap-artisti? En minä muista vieläkään, vaikka hänen nimensä vastausvaihtoehtojen
joukossa näinkin.
Ensi viikolla on odotettavissa uusinta, koska tähän
osallistuttiin puoli luokkaa kerrallaan. Toiset olivat samaan aikaan musisoimassa
toisessa musiikkiluokassa. Toivottavasti viikon päästä osaan vastata ”oikein”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti