Aamun ohjelmaan ykköskakkosilla kuului vastakohtien
opetteleminen. Matala tiedettiin helposti korkean vastakohdaksi ja pitkä lyhyen,
mutta mikä voikaan olla avaran vastakohta? Siihen minulta kysyttiin apua ja
taas muistin, että auttaa saa mutta ei kertoa oikeaa vastausta. ”No semmoinen,
mistä ei oikein mahdu menemään tai missä on paljon ihmisiä pienessä tilassa…”
yritin jotakin selittää. ”Ahdas!” Iloinen oivaltaja kirjoitti heti muistiin juuri
keksimänsä vastakohdan.
Yhden oppilaan kanssa laskimme aamulla myös muutaman
laskutehtävän. Laskijan työskentelyä oli mukava seurata: Useimmissa tehtävissä
hän ensin istui aivan hiljaa ja keskittyneesti, mietti liikahtamatta (ehkä
sormet vähän värähtelivät, kun niitä käytettiin ajattelun apuna) ja sitten hän
sanoi oikean vastauksen ääneen ja kirjoitti sen paperille. Vasta tehtäväsarjan
kaikkein vaikeimmissa tehtävissä sattui pieniä virheitä, jotka hän osasi kyllä
korjata mietittyään hiljaa vielä toisen kerran.
Ensimmäisellä välitunnilla tuli Jarmo-rehtori luokseni ja
kertoi, että eilisessä vanhempainyhdistyksen kokouksessa tämä
blogikirjoitteluni oli tullut puheeksi. Teksteistä oli siellä keskusteltu
varsin myönteiseen sävyyn. Lämpimät kiitokseni kaikille vanhempainyhdistyksen
kokouksesta minulle terveisiä lähettäneille!
Valtavasti
kenkiä ulko-ovella
Pitkään ei rehtori ehtinyt kanssani jutella, sillä tänäänkin
oli koulussa paljon vieraita. Ensi syksyn seiskaluokkalaiset, jotka vielä ovat
joko Wäinö Aaltosen koulun taikka Haarlan koulun kuudesluokkalaisia, olivat
tutustumassa tulevaan kouluunsa. Jos epävirallisesti minulle kerrottu vähän
epävarma tieto oli oikea, niin täällä oli ainakin 140 tulevaa seiskaluokkalaista!
Vasta jälkeenpäin tuli mieleeni, että minun olisi pitänyt ottaa kuva
ulko-ovelle jätetyistä kenkäpareista. Niistähän se olisi ollut helppo laskea!
Paljon niitä tossuja ainakin oli.
Oppilaat eivät olleet omin päin liikkeellä, vaan mukana oli
myös opettajia heidän nykyisistä kouluistaan. Sekä meidän koulumme opettajat
että tutustumismatkalle mukaan tulleet opettajat tapasivat toisiaan pitkästä
aikaa. Paitsi monista muista Turun kouluista, niin meille oli opettajia viime
syksynä tullut myös näistä Hirvensalon vanhemmista kouluista. Nämä opettajat tunnistivat
tulevista seiskaluokkalaisista monta entistä oppilastaan. Opettajien kesken
tunnelma oli iloinen. Kouluun tutustuvat oppilaat kyllä jännittivät tilannetta,
kertoivat heitä opastaneet opettajat. Ei se ole ihme, aivan uuden tyyppinen
koulurakennus ja uudenlaiset opetustilat, uusia kasvoja opettajina eikä ehkä
yhtään tuttua oppilasta ennestään.
Tutustumispäivän tärkeydestä kertoivat myös muutamat
kolmasluokkalaisten kommentit ennen iltapäivän musiikkitunnin alkua: ”Siellä
oli mun veljen kaveri!” ”Niin ja yksi poika asuu meidän naapurissa!” On hienoa
tuntea muutama yläluokkalainen, vaikka itse on vasta kolmannella luokalla.
Vauvauutisia
Päivän lämminhenkisin hetki oli kuitenkin yhdellä luokalla,
kun saimme kuulla ja nähdä vauvauutisia. Eräässä perheessä oli jo aiemmin tänä
keväänä ollut iloinen perhetapahtuma, kun oppilas (josta tässä käytän nimeä Esikoinen)
oli saanut pikkusiskon. Vauvan odotuksesta oli luokalle kerrottu jo monta
kuukautta ennen syntymää ja Esikoisen tunnelmia oli käsitelty monta kertaa. Sen
oppilaat toki tiesivät ennestään, että vauva oli perheeseen jo tullut mutta
vasta nyt näimme hänestä kuvia. Ja millä tavalla esitettyinä! Esikoinen oli
itse ottanut vauvasta monta kuvaa, koonnut ne tabletilleen hienoksi koosteeksi
ja lisännyt otsikot ja tekstit, muun muassa painon, pituuden ja syntymäajan
minuutilleen. Todella hieno näyte tietotekniikan osaamisesta!
Kuvat katsottiin
luokan isolta näytöltä ja Esikoinen vastaili oppilaitten kysymyksiin. Lasten
kysymykset olivat hyviä: ”Oletko jo paljon pitänyt sitä sylissä? Oletko
syöttänyt sitä tai vaihtanut vaippaa? Miltä nyt tuntuu, kun sinulla on
pikkusisko?” Tähän viimeiseen kysymykseen saatiin tehtäväänsä valmistautuneen
Esikoisen vastaus: ”Kyllä minulla nyt on vastuuta enemmän kuin ennen mutta on
minulla vapaa-aikaakin.” Monilla oppilailla oli toki pikkusiskoja tai -veljiä
mutta pienen vauvan hoitokokemuksia ei juuri kenelläkään muulla tainnut olla.
Puolen päivän aikoihin valvoin vielä kahden oppilaan rästiin
jäänyttä koetta. Aikaa oli varattu koko tunti mutta eiväthän nämä siihen niin
pitkää aikaa tarvinneet. Ehdimme vielä hyvin musiikkitunnin loppupuolelle
mukaan suunnittelemaan kevätjuhlajuttuja.
Muutamat opettajat kyselivät minulta, minkälainen menettely
siihen vaaditaan, että minä syksyllä jatkaisin kouluvaarina näitten samojen
luokka-asteitten kanssa. Käsitykseni mukaan se vaatii vain sen, että minä
syksyllä ilmestyn paikalle sovittuna päivänä ja sovittuun kellonaikaan.
Suosittelivat tulemista heti ensimmäisenä koulupäivänä.
Tulen kyllä, mutta sitä ennen on vielä nyt keväällä yksi kouluvaaripäivä
koulussa ja toinen Urheilupuistossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti