Tänään ei ole ”töitä”, sanoi yksi ykköskakkosten opettajista,
kun varttia vaille yhdeksän tulin heidän torillensa ja ihmettelin tavallisesti
täynnä vilkasta menoa olevan tilan täydellistä autiutta. Paikalla ei ollut ainuttakaan
oppilasta, vain kolme opettajaa yhdessä luokassa pitämässä yhteistä palaveria.
Kuulin kyllä nuo lainausmerkit opettajan kommentissa mutta en
siltikään heti ymmärtänyt, mistä oli kyse. Opettajat kertoivat minulle, että
tänään on vappukarnevaalien päivä, onhan nyt vappuaatto. Kaikkien koulupäivä
kestää neljä tuntia, yhdeksästä yhteen. Tavanomaista lukujärjestystä ei
noudateta, vaan juhlitaan vappua.
Samassa oppilaat jo alkoivatkin tulla pihalta sisään. Vaan
keitä sieltä tulikaan: keijukaisia siivet selässään, prinsessoita tiaroineen ja
sifonkihameineen, sombrerohattuinen meksikolainen, Harry Potter viittoineen ja Villin
Lännen cowboy asevöineen. Kaikkia en tuntenutkaan. Joukossa oli ainakin ”Miehet
mustissa” -elokuvan pääosan esittäjä tummassa puvussa aurinkolaseineen (”Tiädäksä
sen elokuvan, minkä nimessä on black?” ”Tiedän, se on Men in Black” ”Joo, mä
olen se!”). Kaikilla muillakin oli vähintään serpentiinejä tai muita
karnevaalivarusteita mukanaan. Iloista, touhukasta joukkoa, tästä odotettiin
kivaa päivää.
Buffetin puolelta karkkeja ja kasvomaalausta
Ensin menimme kuvaamataidon luokkaan. Siellä oli vaikka mitä:
kasvomaalausta, hiusten värjäystä, tatuointia ja mikä ehkä tärkeintä: buffetti.
Koteihin oli ilmoitettu, että lapset voivat tänään ottaa vähän rahaa mukaansa,
jotta voivat herkutella buffetin todella edullisilla tuotteilla.
Irtokarkkipussit, mokkapalat, muffinit, mehut ja muut tekivät hyvin kauppansa. Buffetin
leivonnaiset olivat varmasti kotitekoisia, niin maukkailta ne näyttivät.
Myyjinä oli ylempien luokkien oppilaita.
Vanhat leikit voimissaan
Kun puolet ykköskakkosista oli buffetin puolella ja
hiuksiansa värjäämässä, leikki toinen puoli viereisessä tilassa minullekin
tuttuja leikkejä. Leikittäjinä oli muutamia ysiluokan oppilaita (vai olivatko
kasilta?). He hoitivat tehtävänsä kiitettävän erinomaisesti. Leikkien säännöt
kerrottiin selvästi ja leikin eri vaiheita ohjattiin ystävällisen jämäkästi.
Missään vaiheessa leikit eivät riehaantuneet yli äyräittensä, vaikka tunnelma
oli katossa ja leikkijät innolla mukana. Minulle yli kuudenkymmenen vuoden
takaa tuttu leikki oli nyt nimeltään ”peili”. Silloin ennen vanhaan leikimme
”peilissii”. Yksi leikkijöistä oli 6-7 metrin päässä muista leikkijöistä selkä
heihin päin. Muut yrittivät liikkua tätä yhtä leikkijää kohti tämän
huomaamatta. Tämä ykkösleikkijä, peili, vilkuili kuitenkin vähän väliä selkänsä
taakse ja jos hän näki jonkun silloin liikkuvan, tämä joutui palaamaan takaisin
lähtöviivalle. Ensimmäisenä peiliä koskettanut pääsi itse seuraavaksi peiliksi.
Lasten riemusta näki, ettei leikin viehätys vuosikymmenien aikana ollut
hävinnyt mihinkään.
Lounaaksikin vapun herkkuruokia
Kun kaikki olivat päässeet leikkimään ja buffetin tarjouksista
ja kasvomaalauksista nauttimaan, mentiin yhdessä syömään koulun ruokalaan.
Tänään listalla ei ollut arkiruokaa, vaan vapun herkkuja: muusia ja nakkeja
(aika runsaskätisestikin, maksimiannokseksi sai ottaa peräti kuusi nakkia!).
Salaatit kuuluivat tietysti annokseen ja kaiken kruunasi jälkiruoka, munkki ja
mehu. Aamupäivän leikkien jälkeen jotkut vielä ruokalassakin kävivät tavallista
kovemmilla kierroksilla ja opettajat joutuivat ruokarauhasta ja
ruokailutavoista välillä vähän huomauttamaan. Mutta minkäs sille voi, kun koko
ajan on ollut niin valtavan kivaa…
Hyvinhän se ruokailu kuitenkin meni. Kyselin omalta pöytäseurueeltani
arvosanaa päivän tähänastisesta onnistumisesta. Vastapäinen kakkosluokkalainen
antoi hetken harkittuaan täyden kympin mutta vieressäni istuva vain nelosen. Kysyin,
että miksi niin vähän. Hän selitti, että hänellä oli eri asteikko, ykkösestä
viitoseen. Kerroin tämän ”ovensuukyselyn” tulokset yhdelle päivän
järjestäjistä. Hän hymyili tyytyväisenä.
Lautapelejä ja vapputietokilpailuja
Ruokailun jälkeen lähdin kolmosnelosten mukaan heidän
vappukarnevaaliansa viettämään. Alku oli sama kuin äsken ykköskakkosilla, siis
buffettia, kasvomaalauksia, värjättyjä hiuksia ja yhteisiä leikkejä. Vauhtikin
oli samaa luokkaa. ”Sain viimeisen ison irtokarkkipussin ja jäikin vielä kaksi
euroa”, pyörähti eteeni iloinen kolmasluokkalainen ostoksiaan esittelemään.
Pojilla suosituin uusi sävy hiuksissa oli sininen, tytöillä oli sekä vihreää
että sinistä.
Buffetista eli kuvaamataidon luokasta palattiin luokan omaan
kortteliin. Siellä oli vaihtoehtoina pelata yhtä monista tarjolla olleista
lautapeleistä tai osallistua vappuaiheiseen kahoottiin eli tietokilpailuun.
Aiemmin olin jo muutama viikko sitten osallistunut musiikkiaiheiseen kisaan,
jonka muutaman osakilpailun vahingossa innostuksissani voitinkin. Nyt osasin
vastata vappukysymyksiin ”paremmin” ja taisin olla vasta yhdeksäs vajaasta
kahdestakymmenestä osanottajasta. Riemumeteli oli hirmuinen aina, kun oppilaat
huomasivat vastanneensa oikein. Pienistä teknisistä vaikeuksista huolimatta
ehdimme vastata kahteenkin eri kysymyssarjaan. En muista, ketkä olivat
voittajia mutta muistan vieressäni kilpailleen tytön. Hän näytti minulle, miten
kahoot-sovellukseen voi luoda itsekin omia tietokilpailujaan mistä aiheista
tahansa. Hän kertoi niin kotona tehneensä ja pelanneensa niitä isänsä ja äitinsä
kanssa. Siis kolmasluokkalainen, hienoa!
Viimeinen puoli tuntia liikuttiin pihalla, potkittiin palloa,
keinuttiin ja juostiin. Päivän aikana olin katsellut ja kuunnellut lasten
iloisia ilmeitä ja karnevaalien kirjavaa tunnelmaa eri toimintapisteissä. Olen
varma, että niitä täyden kympin arvosanan antajia on oppilaitten joukossa moni
muukin kuin se ruokapöydässä vastapäätäni istunut poika.
Tämä vappukarnevaalipäivä oli ollut niin täynnä touhua ja
tapahtumaa, että vallan unohdin palauttaa repussani olleen kirjan kirjastoon.
Olin jo melkein auton parkkipaikalla, kun sen muistin enkä jaksanut enää palata
takaisin. Onneksi laina-aikaa on vielä jäljellä.
P.S.
Tämän juttuni alussa olevan kuvan koulumme pääsisäänkäynnistä
otin vappuaattona kouluun tullessani. Tarpeeksi kauan kun sitä kotona tuijotin,
niin huomasin, että kuvassa on myös vertauskuvallisuutta vaikka kuinka paljon: Monta
ovea kertoo esimerkiksi siitä, että valinnanvaraa oppiaineissa on paljon, sitä
enemmän mitä ylemmillä luokilla opiskellaan. Seinällä vaihtelevat valot ja
varjot kertovat siitä, että koulunkäynti ei aina ole pelkkää aurinkoa ja
vappukarnevaaleja, vaan vastaan tulee myös varjopaikkoja, kovaa työtä ja vaikeita
läksyjä. Kannattaa kuitenkin huomata, että valoa seinällä on paljon enemmän
kuin varjoja! Entä sitten tuo lehteensä puhkeamassa oleva puu, taimi, joka on
tuotu koulun ovelle ja tuettu niin, että se pääsee hyvin kasvunsa alkuun. Siinä
on kyllä opettamisen ja kasvattamisen vertauskuvista se vanhin ja käytetyin.
Ensi tiistaina ensi syksyn ekaluokkalaiset tulevat ensimmäisen
kerran tutustumaan kouluunsa. Heitä varten koulun kello on vasta varttia
vaille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti