” Hyvää
huomenta kouluvaarit!” Näin reippaasti toivottivat pienet
toisluokkalaiset meidät kaksi kouluvaaria tervetulleiksi heidän luokkaansa
tammikuisena maanantaiaamuna. Yli kaksikymmentä iloisenoloista koululaista
pulpeteissaan ja heidän nuori opettajansa luokan edessä katselivat meitä
kiinnostuneen hyväntahtoisesti.
Itse
mietiskelin sitä, että mihin minä nyt olinkaan heittäytymässä. Onneksi
vieressäni oli kokeneempi vaari, tätä vapaaehtoistyötä jo kymmenen vuotta
tehnyt Reino. Hän oli minut saanut houkuteltua tähän tilanteeseen, kun olin
kerran tullut häneltä kysyneeksi, että mitä se kouluvaarien työ oikein on. ”Me koetamme
olla avuksi tunneilla sekä oppilaille heidän opiskelussaan että opettajille
heidän opetustyössään. Voimme vaikka jakaa opettajan materiaaleja oppilaille ja
seurata, kuinka oppilaat edistyvät tehtäviensä tekemisessä ja auttaa heitä
vaikeissa kohdissa löytämään tietä oikeaan suuntaan. Joskus me voimme myös auttaa
vilkkaimpia oppilaita keskittymään kulloinkin menossa olevaan tehtävään,” Reino
osasi minua valistaa.
”Tule joskus
katsomaan, mitä se käytännössä on. Monia olen kouluvaareiksi houkutellut ja
kaikki ne ovat tänne mukaan jääneet.” Turun seudun kouluvaareilla on oma
yhdistys. Siihen kuuluu noin 80 jäsentä, joista Turun kouluissa on noin
viisikymmentä. Kaikki jäsenet ovat jo eläkeikään ehtineitä miehiä.
Nyt olin
siis katsomassa, mitä kouluvaarit oikeasti tekivät. Toisluokkalaisten
oppitunnin aiheena oli kellonaikojen opetteleminen kellon viisareitten asennon
perusteella. Opin, että isoviisarin oikea nimi on minuuttiviisari ja se pikkuviisari
on nimeltään tuntiviisari. Lapsetkin sen tiesivät ja osasivat melkein joka
kerta ilmoittaa oikean kellonajan, kun isolla näytöllä minuuttiviisari oli kahdentoista
tai kuuden kohdalla ja tuntiviisari milloin missäkin. Työkirjaan viisareitten
asennon piirtäminen oli monille vaikeampaa. Ensimmäinen tehtäväni kouluvaarina
olikin sitten seurata tuota piirtämistyötä ja kehua niitä, jotka saivat
viisarit näyttämään kulloinkin oikeaa kellonaikaa. Puoli seitsemän oli
joillekin aika vaikea viisareitten asento, samoin puoli yksi. Niinpä sitten heidän
kanssaan koetin yhdessä saada tuntiviisarit oikeitten numeroitten väliin ja minuuttiviisarin
suoraan alaspäin. Ja onnistuihan se.
Toinen tunti
meni ekaluokkalaisten kanssa. He opettelivat tunnistamaan d-kirjainta ensin lukemalla
kirjastaan dit-, dat-, duun-, dään -tavuja sekä sitten etsimällä iloisen
sekalaisesta kuvasta asioita, joissa d-kirjain esiintyy. Ja olihan siellä
niitä: domino, video, dalmatialainen, hedelmä, … Satuin opastajaksi,...
Luokasta
menimme yhdessä oppilaitten ja opettajan kanssa syömään koulun ruokasaliin. Sinne
käveltäessä opettaja kysyi minulta, miltä kouluvaarin työ vaikuttaa. Vastasin,
että onhan se ensivaikutelmaltaan kiinnostavaa, toivottavasti siitä on jotain apuakin.
”Kyllä on paljonkin, sillä aina on luokassa niitä, jotka vaativat
kokonaisvaltaisesti huomiota itselleen, jolloin muut pakosti jäävät
vähemmälle.” Tulkitsin tämän kiitokseksi
siitä, että olin juuri äsken keskittynyt auttamaan ...
Positiivista palautetta tuli siis jo toisen tunnin jälkeen. Kyllä tässä työssä jotakin sisältöä ja tarkoitusta taitaa olla!
Positiivista palautetta tuli siis jo toisen tunnin jälkeen. Kyllä tässä työssä jotakin sisältöä ja tarkoitusta taitaa olla!
Kolmannella
tunnilla olimme taas toisluokkalaisten kanssa, kellonviisariopiskelijoitten
rinnakkaisluokalla. Täällä opeteltiin äidinkieltä. Ensin piti työkirjan kuvien
alle kirjoittaa oikeat varusteet annetusta listasta. Tehtävä tuntui helpolta: kaikki
tiesivät, että hiihtämiseen tarvitaan sukset, sauvat ja monot. Jääkiekkoiluun
tarvitaan luistimet, kypärä ja maila. Sitten piti kirjoittaa kokonainen lause,
missä esiintyvät sanat lumiukko, piha ja porkkana. ”Rakensin pihalle lumiukon
porkkananenineen.” Näin kirjoitti eräs tuleva kirjailija vihkoonsa. Kehuin hänelle
tuota nenineen -muotoa. Tämä kahdeksanvuotias vastasi minulle: ”Minä olen
osannut lukea jo ainakin seitsemän vuotta. Pikkusiskoni ei osaa vieläkään,
vaikka on jo viisi!”
Välitunnilla
kävelimme Reinon kanssa opettajainhuoneeseen. Siellä alkoi saman tien rehtorin
vetämä viikkokokous, missä opettajat kävivät läpi ajankohtaisia asioitaan. Istuimme
vähän sivummalla, kun rehtori, jonka jo aamulla olin kätellyt, osoitti meitä ja
esitteli uuden kouluvaarin ja kysyi minulta tietenkin vaikutelmia. Kerroin,
että ilmapiiri tuntuu rennommalta kuin 53 vuotta sitten, jolloin oman oppikouluni
lopetin. Eniten tämän päivän ohjelmassa jännittävät vielä jäljellä olevat kaksi
tuntia, ne kun ovat teknistä työtä, entiseltä nimeltään veistoa tai poikien
käsitöitä. ”Koska minulta jäi kauhan tekokin kansakoulussa kesken, kun
lukuvuosi loppui”. Paikalla ollut teknisen työn opettaja kysyi sitten, että
sattuiko se kauha nyt olemaan mukana, ettei tarvitse ihan nollasta aloittaa.
Tämä kevyen
jutustelun jälkeen lähdimme teknisen työn luokkaan. Sinne tuli noin puolet
yhdestä neljännestä luokasta, viisi poikaa ja neljä tyttöä. Vaneristen
nimilappujen teosta aloitettiin. Mielestäni tytöt olivat vielä innokkaampia
kuin pojat pääsemään töihin käsiksi, kun opettaja kertoi heille kevätlukukauden
tulevista tehtävistä. Erityistä autettavaa tai valvottavaa ei ensimmäisellä
tunnilla juuri ollut, vain Reino tarkisteli vanerinpalojen reunojen
hiontajälkiä, ettei jäänyt rosoisia paikkoja.
Toisella tunnilla sitten tapahtui
uskomaton asia: minä olin auttamassa pylväsporakoneen käytössä! Minä, jonka
peukalot ja muutkin sormet sopivat paljon paremmin tietokoneen näppäimistölle
kuin teknisen työn koneitten vipuja ja katkaisimia kääntämään. Pidin palikkaa
paikallaan, kun nämä näppärät porasivat neliönmuotoiseen laudanpalaan reiän
kuhunkin kulmaan. Olin selvästi oman
osaamisalueeni laidoilla tai jopa ulkopuolella, kun koskaan en ollut moista
laitetta käyttänyt. Hyvin meni, reiät syntyivät juuri siihen, mihin pitikin ja
pienintäkään vahinkoa ei sattunut.
Ensimmäinen
päiväni kouluvaarina oli ohi. Ensi viikolla menen vaariksi toiseen kouluun, aivan
uuteen, joka on aloittanut toimintansa vasta viime syksynä. Siellä ei ole ennestään
yhtään kouluvaaria. Tarkoituksena on, että jäisin sinne toistaiseksi. En mene
teknisen työn tekijöitten tielle, vaan olen ilmoittanut, että erityisen kiinnostunut
olisin lasten lukutaidon ja lukemisen halun kasvattamisesta, mitä kaikkea se
sitten käytännössä tarkoittaisikaan.
Onneksi Reino
on vielä ensimmäisellä kerralla mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti