”Parkkipaikalta
oikealle seinän viertä, kunnes tulet koulun isolle ulko-ovelle. Sieltä päästän
sinut sisälle.” Tämän Reinolta saadun ohjeen mukaisesti kuljin ison
monitoimitalon seinustaa. Löysinkin kirjaston jälkeen koulun lasiovet, joiden
takana minua odotettiin. Reinon juttelu jonkun toisen miehen kanssa oli niin
keskittynyttä, että sain kyllä hetken kolistella, ennen kuin minut huomattiin.
Tuulikaapista pääsin metrin eteenpäin, kun sain seuraavan ohjeen: ”Tähän asti
saat tulla ulkokengillä, nyt sisäkengät jalkaan.” Tiesin talon kengättömyyden
ja olin osannut ottaa sisäkengät mukaani. Vaihdoin ne ja kättelin Reinon
keskustelukumppania, joka oli koulun rehtori Jarmo.
Isossa
aulassa oli aamuista vilskettä, olihan koulupäivä alkanut jo tunti sitten. Siirryimme
aulasta avaraan huoneeseen pitkän seisomatiskin luo automaattikahville.
Vanhanaikaisemmin toimivissa kouluissa vastaavaa tilaa kutsuttaisiin nimellä
opettajainhuone. Täällä tämä on kaikkien koulussa työskentelevien aikuisten
yhteinen kokoontumistila. Kahvia, välipalakeksejä, hedelmiä oli tarjolla. Mukaville
sohville tai keinutuoleihin voi istuutua tauosta ja tarjoilusta nauttimaan.
Mikä koulu!
Syvälahden koulu
on upouusi. Se on aloittanut toimintansa viime syyslukukauden alussa, siis
puoli vuotta sitten. Oppilaita on yhteensä noin 600 kaikilla peruskoulun
luokilla mutta koulussa ei millään luokalla ole omaa luokkahuonetta eikä koulurakennuksessa
ole perinteisiä pitkiä käytäviä. Eri ikäluokkien oppilaat on jaettu
opetusryhmiin siten, että esimerkiksi ”kolmosnelosilla”, siis kolmannen ja neljännen
luokan oppilailla on yhteinen opiskelutilansa ”kortteli”, jonka ytimessä on
toriksi nimetty kokoontumistila. Kortteleissa on erillisiä opetustiloja
pienempiä ryhmiä varten. Tätä ryhmää opettaa kaksi opettajaa, Elli ja Verna. Koska
ei ole luokkahuoneita, ei ole myöskään pulpetteja, vain helposti muunneltavia
pöytäryhmiä. Torilla näkyi olevan oppilaitten nimillä varustettuja lokerikkoja,
joissa joitain tavaroitaan voi säilyttää.
Eikä
koulussa ole vielä ollut yhtään kouluvaaria. Mistään ei siis voi eikä tarvitse
katsoa mallia, mitä kouluvaari juuri tässä koulussa tekee. Kouluvaariyhdistyksen
hallitukselle tiedoksi, että totta kai noudatan yhdistyksen
pelisääntöjä ja tervettä järkeä mutta on tällaisessa ympäristössä varmasti
helpompi keksiä jotain ihan uutta kuin vakiintuneemmassa toimintaympäristössä.
Siirryimme ”rehtorinkansliaan”.
Se oli lasiseinän ja oven erottama tila ”opettajainhuoneesta”. Huone oli pieni.
Suurin huonekalu siinä oli seisomakorkeuksinen työpöytä, jolla oli Jarmon
tietokone ja seinustalla vielä muita tietotekniikan tarvitsemia laitteita. En
niihin sen enempää syventynyt, sillä pienen ”neuvottelupöydän” ympärille
istuuduttuamme aloimme käsitellä minun alkavaa kouluvaariuttani. Mukaan tulivat
myös apulaisrehtori Marko sekä kouluvaariyhdistyksemme hallituksen edustaja.
Muodollisuudet kuntoon
Kun hallituksemme
jäsen oli selvittänyt meille kouluvaaritoiminnan yleisiä periaatteita,
puhuttiin vielä vaitiolovelvollisuudesta ja kouluvaarin rikosrekisterin selvittämisestä.
Ilmeisesti keskustelukumppanini uskoivat minun osaavan pysyä vaiti koululaisten
asioista, kun kerroin tehneeni pankkisalaisuuden alaisia töitä melkein
parinkymmenen vuoden ajan. Rikosrekisteriotteenikin on taatusti ihan tyhjä
paperi, olinhan pankin jälkeen päässyt puolustusvälinekonserni Patriaan töihin. Valtuutin
yhdistyksen hankkimaan rekisteriotteeni. Puhdasta otetta edellytetään nykyään kaikilta, jotka lasten kanssa työskentelevät, myös meiltä vapaaehtoisilta.
Virallisten
kouluvaariasioitten päätteeksi minusta otettiin vielä passikuva kaulaan
ripustettavaa kouluvaarin nimikorttia varten.
Koska rehtorikin täällä liikkuu villatakissaan paidan ylin nappi
auki, niin kuva otettiin villapuseroversiona ilman pikkutakkia ja kravattia.
Lakki päästä!
Rehtori
Jarmo kertoi välillä, että paitsi kengätön, tämä koulu on myös lakiton. Se
tarkoittaa sitä, että joittenkin aikuistenkin suosimasta muodista poiketen
tässä koulussa ei lakkia pidetä sisällä päässä. Jarmo oli tämän tuonut esille
myös puhuessaan vanhempainkokouksessa jokin aika sitten. Yleisön joukossa oli
tuolloin istunut myös lakkipäisiä isiä. Muutamat päät olivat tuon ilmoituksen
jälkeen vaivihkaa paljastuneet mutta eivät suinkaan kaikki. Tiukemmassa kuin
lapsilla on joillakin aikuisilla hyvien tapojen oppiminen!
Kun tuli
puheeksi se, että olin muutama vuosi sitten julkaissut omakustanteisen
kylähistoriikin omasta lapsuudenkylästäni, antoi Jarmo minulle tehtävän. Hän
näytti taulua tämän koulun paikalla ennen olleesta Syvälahden talosta ja pyysi,
että kaivaisin jostakin esiin taloon liittyvää historiatietoa. Oppilaat
voisivat sen avulla joskus tehdä kollaasin vaikka koulun seinälle muistoksi
paikan historiasta. Lupasin yrittää.
Sitten
käytiin ruokailemassa. Ruokajonossa vieressäni oli opettaja, jonka nimi meni
ohi korvieni mutta hän kertoi opettavansa saksaa ja englantia
”ykköskakkosille”. Hänen edessään oli ujo tyttö, joka ei millään kehdannut
minulle sanoa saksaksi ”hyvää päivää” mutta ”heippa!” hän uskalsi sanoa. ”Tschüss!”
hän minua tervehti ja vastasin samalla tavalla. Olin huomannut ykköskakkosten
torilla olleen kyltin ”Donnerstag” muistuttamassa, että tänään on torstai. Opettaja
kertoi lasten opettelevan saksankielisiä tervehdyksiä ja sanontoja. Hienoa,
että koulussa opiskellaan muitakin kieliä kuin englantia.
Ensi viikolla jatketaan ”tuolla”
Kolmosnelosten
Elli-opettajan kanssa sovimme lopuksi, että tulisin ensimmäiseksi
vaaripäiväkseni ensi viikon tiistaina yhdeksältä hänen oppilaittensa mukaan. Tapaamispaikkamme
on ”tuolla” oleva luistelukenttä, missä he olisivat luistelemassa kahdeksasta kymmeneen.
Loppupäivä yhteen asti oltaisiin koulussa sisällä luokassa, ei kun torilla vai
oliko se nyt korttelissa. Ei hätää, tiedän kuitenkin, minkä paikan koulussa yritän
löytää.
Toista se
oli tämän luistelukentän kanssa. Reino, joka lupasi tulla vielä tiistainakin
mukaan, käveli koulusta lähdettyämme kanssani siihen suuntaan, johon arvelimme
Ellin viitanneen. Ei sieltä lähimaastosta mitään luistelukenttää löytynyt! Katselimme
urheilutalon ympäristöäkin mutta ei mitään havaintoa. Palasimme tyhjin toimin koulun
pihalle ja päätimme tulla tiistaina niin ajoissa, että etsimiseen jää aikaa. Ei
se kenttä nyt missään kaukana korvessa voi olla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti