Hei kouluvaari, kuka sinä olet?
Ensin minua kuuntelivat kolmasluokkalaiset ja seuraavalla
tunnilla neljäsluokkalaiset. Aivan aluksi annoin päässälaskutehtävän: Kun olen
syntynyt vuonna 1947, niin kuinka vanha olen nyt? Kaikki keskittyivät laskemaan
mutta kolmannella luokalla meni vain muutama sekunti, kun nopein jo vastasi
aivan oikein: ”72 vuotta!” Myöhemmin ruokatunnilla kehuin Vernalle tuota nopeaa
laskupäätä. Opettajan mukaan hän on matemaattisesti hyvin lahjakas. Kun monet
tekevät kokeissa tehtäviään koko tunnin, niin hänellä ovat tehtävät usein tehtyinä
jo paljon ennen.
Oppilaat eivät pelkästään kuunnelleet minua keskittyneesti,
vaan osasivat myös tehdä hyviä kysymyksiä:
”Miten kouluun kuljettiin?” Kerroin, että sulan maan aikana
käveltiin ja vähän isompana sitten myös pyöräiltiin ja talvella hiihtokelien
aikana kouluun hiihdettiin. Matkaa oli alakouluun yksi kilometri ja yläkouluun
kolme. Mitään koulukuljetuksia ei ollut.
Kun kerroin, että kouluviikko oli kuusipäiväinen, he hiukan
sitä ihmettelivät. Selitin, että koska isätkin olivat silloin lauantaisin
töissä, niin koulussa käyminenkin oli ihan luonnollista. Melkein kaikkien äidit
olivat lapsuudessani kotona eivätkä käyneet töissä ollenkaan.
”Oliko silloin käytössä yhtenäinen koulupuku vai oltiinko
omissa vaatteissa?” Tätä kysyi oppilas, joka tuntui tietävän, että joissakin
Euroopan maissa koulupuku on käytössä nykyäänkin. Omissa vaatteissa kuljettiin,
selitin ja lisäsin, että ohje oli selvä: Vaatteet saivat olla kuluneitakin
mutta niiden tuli olla puhtaita ja ehjiä, parsitut ja paikatut kelpasivat
kouluvaatteiksi oikein hyvin. Tällaisen kasvatuksen saaneena minun onkin
nykyään vaikea hyväksyä sitä muotia, että kuljetaan risaisissa farkuissa,
joissa polvet ovat puhki kuluneet. Tämän sanoessani vilkaisin kuulijoitteni
polvia ja huomasin, että kaikilla oli polvista ehjät housut jaloissaan. Hyvä
niin!
”Mitä harrastit nuorena?” Partioharrastukseni paljastamisesta
seurasi se, että oppilaitten joukosta löytyi useampikin tämän päivän partiolainen.
Se oli meidän mielestämme oikein hyvä harrastus. Kun vielä oli selvitetty, että
ensimmäinen kesätyöpaikkani oli ollut ison kauppapuutarhan kasvihuoneissa ja
että horoskooppimerkkini on vesimies, niin sitten kysymykset alkoivatkin
käsitellä aikuisajan työtehtäviäni. Yritin kuvailla heille, mitä ison pankin
tai teollisuusyrityksen henkilöstöpäällikkö muun muassa tekee: Koettaa hankkia hyviä
työntekijöitä avoimiin tehtäviin ja järjestää heille koulutusta, kun tehtävien
vaatimukset muuttuvat.
Kun aikuisiän harrastuksistani alettiin jutella, niin yhden
oppilaan isä oli juuri tehnyt samanlaisen vuosikirjan valokuvistaan kuin
minäkin. Monet ovat myös jo matkailleet monissa maissa. Kerroin olleeni jo
aikuinen, kun tein ensimmäisen matkani ruotsinlaivoilla. Matkustaminen ei
silloin ollut niin tavallista eikä niin halpaakaan kuin nykyään. Monipuolisesta
kielitaidosta saimme hyvän esimerkin, kun yksi oppilaista kertoi oppineensa Kroatian
matkallaan sanomaan heidän kielellään ”kiitos”. Ihan tarkkaan hän ei sitä sanaa
nyt muistanut mutta uskon varmasti, että se palautuu hänen mieleensä, kun hän seuraavan
kerran Kroatiassa käy.
Myös opettaja Elli osasi kysyä minulta hyvän kysymyksen:
”Mikä yksittäinen tapahtuma, asia tai hyvä opettaja sinulle on jäänyt
kouluajoiltasi mieleen?” Lupasin vastata ensi viikolla, koska en heti osannut noin
kuudenkymmenen vuoden takaisista asioista nostaa esiin sitä kaikkein tärkeintä.
Kotiin tullessani jo tiesin, mitä Ellin kysymykseen vastaan.
Lisää hyviä kysymyksiä
Muutakin tänään toki tapahtui. Ei koko päivää muisteltu
kouluvaarin lapsuutta. Aamun aluksi olin kuunnellut paria ekaluokkalaista, kun
he vuorotellen lukivat minulle aapiskirjansa lukukappaletta. Lukuharjoitusten
jälkeen katselin heidän kanssaan Guinnessin Ennätysten kirjaa. Kesken kaiken
toinen lukijoista kysyi minulta, ehkä jonkin käärmekuvan innoittamana, että
onko se totta, että kun madon pistää poikki, niin molemmat puoliskot jäävät
eloon. Pikakelasin mielessäni, mitä asiasta on eläinopin tunnilla joskus puhuttu
ja myönsin, että niin se taitaa olla. ”No eikö matoa sitten saa millään
tapetuksi?” kuului jatkokysymys. Vältyin madontappamiskonstien kuvailulta,
koska matematiikan tunti alkoi juuri samalla hetkellä. Parillisten ja
parittomien lukujen tunnistaminen ei tuottanut alkuun kovin suuria vaikeuksia
mutta ”jatka lukusarjaa” -tyyppiset tehtävät olivat jo hankalampia. 19, 17, 15,
mitkä ovat sarjan seuraavat neljä lukua? Ei se niin helppoa ole!
Kolmosilla puolestaan musiikkitunnista suurin osa käytettiin
mielipiteen ilmaisemiseen. Tehtävänä oli vastata kaupungin toimeenpanemaan
palvelutasokyselyyn eli vastata kysymyksiin, joissa selvitettiin oppilaitten
näkemyksiä opettajien vuorovaikutustaidoista, kodin ja koulun yhteistyön
sujuvuudesta ja monesta muusta opetustyön laatuun liittyvästä asiasta. Elli
esitteli ensin kyselyn kaikki kysymykset ja arviointiskaalan 1 -4. Aikuisille
tarkoitettuja kysymyksiä, ajattelin. Osaavatkohan tuon ikäiset vielä ottaa
niihin kantaa?
Oppilaille jaettiin jokaiselle oma iPad ja ohje oli: ”Kuvaa
tuolta isolta näytöltä QR-koodi, joka avaa kyselyn. Sitten vastaat omassa
rauhassa jokaiseen kysymykseen ja lähetät vastauksesi eteenpäin.” Juuri niin
kävi: Kaikki osasivat kuvata koodin ja vastasivat keskittyneesti ja
rauhallisesti, lähettivät vastauksensa ja palauttivat iPadinsa takaisin
latauslaatikkoon. Näinhän sen tietysti pitää ollakin. Totta kai nuoremmiltakin
oppilailta pitää kysyä heidän mielipidettään siitä, mikä koulussa on hyvin ja
missä voidaan parantaa.
Ja sitten tanssimaan!
Riemuhuudahdukset seurasivat opettajan ilmoitusta: ”Lopuksi
tanssitaan macarenaa!” Neljä vapaaehtoista tyttöä hyppäsi piirin keskelle
tanssimaan. Tanssin liikkeitä jäljiteltiin videolta ja me muut taputimme
käsillä tahtia.
Minä muistelin kansakoulun laulutuntejamme (niin kuin
musiikkitunteja siihen aikaan kutsuttiin). Opettaja säesti urkuharmonilla, kun
me istuimme pulpeteissamme ja yritimme kajauttaa ilmoille ratiritirallaa tai Oolannin
sotaa…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti