”En
tiennytkään, että meillä on kouluvaari!”. Minusta tuo kolmasluokkalaisen pojan
ääni kuulosti luistinkopissa ilahtuneelta. Minut oli juuri esitelty
kopilliselle luistelijoita, joilla monella oli vielä luistimien jalkaan
laittaminen kesken. Olin kuin olinkin löytänyt koulun luistelukentälle, kun olin
varta vasten eilen käynyt maastoa tiedustelemassa. Olimme viime viikolla Reinon
kanssa kävelleet ihan oikeaan suuntaan mutta emme riittävän pitkälle. Koululta
oli tänne matkaa kolmisensataa metriä.
”Ei meillä ennen
ole ollutkaan, hän on täällä tänään ensimmäistä päivää”, opettaja vastasi.
Pääsin heti kouluvaarin töihin. Muutamilla olivat luistintennauhat vielä liian
löysällä, joten päivän avustukset aloitettiin nauhoja kiristämällä ja uusien
kypärien hihnojen sovituksella. Ja vähän ajan päästä sama toiseen suuntaan.
Noin kolmen vartin reippaan luistelun jälkeen riitti auttamista luistimien ja
kypärien riisumisessa. Monilla oli jaloissaan paksut villasukat, jotka pitivät
varpaat lämpiminä muutaman pakkasasteen luistelusäässä. Lapsia oli yhteensä yli
neljäkymmentä mutta onneksi suurin osa selvisi varusteittensa kanssa ihan itse.
Kolmessa ryhmässä palasimme koululle, minä sain vastuulleni viimeisen ryhmän. Lasten
lisäksi toin koululle yhden koppiin unohtuneen kypärän ja yhden pipon. Omistaja
saa ne sitten koulun löytötavaroitten varastosta hakea.
Juuri kun
tulin koulurakennuksen kulmalle viimeisen oppilaan kanssa, käveli vastaamme neuvottoman
näköinen nuori äiti pienen tytön kanssa. Äiti kysyi minulta tietä neuvolan
ovelle mutta kerroin, että en osaa valitettavasti neuvoa, kun olen itsekin
täällä ihan uusi. ”Tuosta vähän matkaa tuonne kulman taakse, sieltä se
löytyy,” sanoi siihen tuo pieni kolmasluokkalainen, joka oli siihen asti
kulkenut ihan hiljaa vierelläni kentältä koululle. Äiti ja tytär lähtivät pojan
neuvomaan suuntaan. Minä olin hiljaisen pojan avuliaisuudesta iloisesti
yllättynyt.
Äidinkielen
tunnin aluksi minut esiteltiin oppilaille ja he jokainen kertoivat minulle oman
nimensä. Etunimivalikoima on minun kouluajoistani laajentunut. Meillä aikoinaan
saattoi samalla luokalla olla monta Jussia, Pekkaa, Mattia sekä Leenaa, Liisaa
ja Pirjoa. Minulle jäi se muistikuva, että näiden melkein kolmenkymmenen
joukossa ei kahta samannimistä ollut. Nimivalikoima oli hieno mutta jätän nyt
kuitenkin esimerkit kertomatta. Luonnonnimiä oli joukossa, samoin sekä uusia kansainvälisiä
että perinteisiä kotimaisia nimiä. Äidinkielen viime tunnilla oppilaat olivat
tutustuneet Me Rosvolat -kirjoihin. Ne tuntuivat suosituilta. Kotitehtävänä oli
ollut uusien romaanihahmojen keksiminen sekä hahmoille sopivien varusteiden
ideointi. Monenlaisia olikin keksitty formulakuskeista kirjailijoihin.
Mielikuvitusrikkaalta joukolta vaikuttavat nämä kolmasluokkalaiseni.
Kun menimme
syömään, yksi luokan tytöistä käveli ohitseni ja kysyi, muistanko jo hänen
nimensä. No enpä tietenkään muistanut. Hän kertoi sen taas ja kun satuin
tietämään, mitä nimi alun perin on tarkoittanut, kerroin nimen hienon
merkityksen hänelle. ”Tiedän”, hymyili tyttö selvästi tyytyväisenä kauniiseen
nimeensä ja siihen, että minäkin sen merkityksen tiesin.
Kolmannella
tunnilla opiskeltiin englantia minulle uuden opettajan johdolla. Oma opettaja Verna
oli toki mukana ja auttoi oppimista hienoilla piirroksillaan. Kissojen ja
koirien kanssa opeteltiin erottamaan yksikkö ja monikko toisistaan. A cat ja
two dogs opittiin helposti. Pientä liioittelun makua oli muutamien
vastauksissa, kun opettaja kysyi, kenen kotona oli enemmän kuin yksi
lemmikkieläin. Kuusi gerbiiliä oli kyllä vielä ihan mahdollisuuksien rajoissa
mutta ”yhden tutun kaverin” perheessä olevat toistakymmentä koiraa alkoivat jo
olla siinä ja siinä. Tai jospa hän tarkoittikin sitä koirahoitolaa siellä
kymmenen kilometrin päässä…
Päivän
viimeisellä tunnilla harrastettiin musiikkia, tarkemmin sanottuna yhteislaulua.
Musiikinopettaja säesti kitarallaan, kun oma opettaja Elli hoiteli tekniikkaa,
että laulujen sanat ja nuotit saatiin isolle ruudulle kaikkien nähtäväksi.
Ohjelmistossa oli muun muassa Petri Virtasen säveltämä ja sanoittama kiva laulu
ystävästäni, joka on kuin villasukka. Kouluvaarikummini Reino, joka vielä
tänään oli mukanani, kertoi kaikille, että kun hänellä viime syksynä oli ollut
syntymäpäivä, niin hänen koulunsa toisluokkalaiset olivat sen hänelle
onnittelulauluna laulaneet. Saman tien se nyt päätettiin laulaa meille
molemmille kouluvaareille yhteisesti, vaikka ei meillä tänään erityistä
merkkipäivää ollutkaan.
Kun luokan
eteen kutsuttuna kuuntelin laulun sanoja, niin ne tuntuivat kovin hyvin sopivan
kouluvaarien ja pienten oppilaitten yhteiseen maailmaan:
”Minun ystäväni on kuin villasukka,
joka talvella lämmittää.
Minun ystäväni on kuin niitynkukka, joka saa minut hymyilemään.
Minun ystäväni on kuin niitynkukka, joka saa minut hymyilemään.
Ota kädestä kiinni, tule kanssani
rantaan, vien sinut katsomaan,
kuinka aurinko laskee puiden taakse ja saa taivaan punertamaan.
kuinka aurinko laskee puiden taakse ja saa taivaan punertamaan.
Minä olen vielä pikkuinen ja siksi
tahtoisin
oppia tään maailman paljon paremmin.
oppia tään maailman paljon paremmin.
Ja kun mä sitten joskus olen
aikuinen,
niin toivon että oppimasta koskaan lakkaa en.
niin toivon että oppimasta koskaan lakkaa en.
Minun ystäväni on kuin villasukka,
joka talvella lämmittää.
Minun ystäväni on kuin niitynkukka, joka saa minut hymyilemään.”
Minun ystäväni on kuin niitynkukka, joka saa minut hymyilemään.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti