Levottomasti nukutun yön jälkeen talven kylmimpänä pakkasaamuna olin aloittamassa ensimmäistä itsenäistä kouluvaaripäivääni. Hirvensalon laskettelurinteen lumitykit puhalsivat aamuhämärään aavemaista tunnelmaa. Koko koulun ympäristö oli lumipilvessä, kun kevyt tuulenviri leijutti hiutaleita koulun ylle.
Paljonko kukkaroon jäi?
Koulun sisällä löysin
ekaluokkalaisten matematiikan tunnille. Eurot vilisivät silmissä ja sormissa,
kun laskettiin yhteen, mitä kolmen euron hintainen frisbeekiekko ja kahden
euron hintainen koiran purulelu yhteensä maksoivat. Vaikeammaksi mutta ei
suinkaan ylivoimaiseksi meni, kun ensin laskettiin, että kukkarossa oli rahaa
kymppi ja vitonen ja vielä kolme yhden euron kolikkoa ja sitten ostettiin
viiden euron rantapallo ja kolmen euron limsapullo ja kysymys kuului, että
paljonko rahaa kukkaroon jäi. Kymppi sinne jäi, kyllä sen kaikki osasivat
laskea. Seurasin ja tarkistelin, kuinka laskuesimerkki toisensa jälkeen
ratkaistiin ja euron merkki rahasummien perään piirrettiin.
Ekaluokkalaiset keskittyivät
hyvin ja tuntuivat mielellään ratkovan tuttuihin asioihin liittyviä
laskutehtäviä. Opettaja Emilia oli luokasta pienen hetken poissa ja jätti minut
yksin valvomaan tehtävien tekemistä. Mihinkään ei sinä aikana tarvinnut puuttua
ja opettaja palatessaan kehui ryhmän hyvää keskittymiskykyä ja työrauhaa.
Miten murtolukuja supistetaan?
En tiedä, vaikka tiedän oikean vastauksen!
Seuraavalla tunnilla matematiikan
opiskelu jatkui, nyt neljäsluokkalaisten kanssa. Murtolukujen supistaminen oli tehtävänä.
Minulla oli erittäin hämärä muistikuva siitä, mitä se saattoi tarkoittaa.
Onneksi Elli-opettaja tunnin aluksi sen meille kaikille opetti. Kahdeksan
kahdestoistaosaa, millaiseksi sen voi supistaa? Tiesin kyllä, että lopputulos
on kaksi kolmasosaa mutta miten se taas laskettiinkaan? Tai että neljä
kuudesosaakin on yhtä paljon kuin kaksi kolmasosaa mutta miksi? Kuuntelin
tarkkaavaisesti Ellin opetusta ja kyllähän se sitten selvisi minullekin. Sehän
oli melkein tavallista jakolaskua vain. Vai oliko se nyt kertolaskua?
Sitten
uskalsinkin jo nousta tarkistelemaan, kuinka muilla oppilailla murtolukutehtävien
ratkaiseminen edistyi. Hyvinhän se eteni, nopeimmat saivat tehtävät
ratkaistuiksi niin, että ehtivät tehdä vielä lisätehtäviäkin. Minun apuani tarvittiin
hyvin vähän ja kohta jo ruokatunti alkoikin. Matkalla ruokalaan mietin vielä, kuinka
paljon oikeasti on kuusi kahdeskymmenesyhdesosaa…
Mistä blogissa ei saa kirjoittaa?
Ruokailun jälkeen juttelin rehtori
Jarmon kanssa ajatuksestani kirjoittaa jonkinlaista blogia kokemuksistani kouluvaarina.
Arvelen, että esimerkiksi oppilaitten vanhempia saattaisi kiinnostaa, mitä
kouluvaari käytännössä koulussa tekee ja mitä kaikkea oppilaitten kanssa sattuu
ja tapahtuu. Hän suhtautui ideaani myönteisesti, kunhan blogissa ei julkaista
tunnistettavia kuvia oppilaista. Ei heistä myöskään voi kirjoittaa niin, että
lukijat pystyvät päättelemään, kenestä oppilaasta kulloinkin on kysymys. Jätin
hänelle luettavaksi tähän mennessä kirjoittamani jutut ja hän lupasi niitä ensi
viikolla tästä näkövinkkelistä kommentoida.
”Ei inahtanutkaan”, mitä se tarkoittaa?
Loppupäivän kaksi tuntia kului musiikin
merkeissä. Siis oppilailla, minulla se kului kirjallisuuden parissa.
Musiikkitunneilla opeteltiin soittamaan ukulelea ja olimme Ellin
kanssa sopineet, että samaan aikaan yksi oppilas kerrallaan tulee
naapurihuoneeseen lukemaan minulle ääneen. Ensin tulivat neljäsluokkalaiset ja
toisella tunnilla kolmoset. Kirjassa, jota minulle luettiin, oli sivun
mittaisia elämäkertoja rohkeista ja menestyneistä naisista. Urheilijoista,
tiedenaisista, poliitikoista ja muinaisista hallitsijoista.
Toiset lukivat sujuvammin kuin
toiset. Ei suoraan niin, että neloset kaikki olisivat olleet parempia lukijoita
kuin kolmoset. Kolmosten parhaat lukivat yhtä hyvin kuin neloset keskimäärin ja
nelosten heikoimmat lukivat niin kuin kolmoset keskimäärin. Kolmosten
heikoimmatkin lukijat selvisivät urakastaan kohtuullisesti. Joittenkin sanojen
loput arvattiin väärin mutta osattiin korjata, kun katsottiin uudestaan. Ihan
varma en ole, ymmärsivätkö kaikki lukemansa tekstin yhtenäiseksi tarinaksi, kun
energiaa kului paljon yksittäisen virkkeen selvittämiseen. Muutamille tuli myös
kohtuuttoman vaikeita sanoja vastaan, kun kertomuksia valittiin ihan
umpimähkään. Kaikkien sanojen merkityskään ei heti ollut selvä: Mitä joku ei
tehnyt, kun hän ”ei inahtanutkaan” tai millä tuulella katsojat olivat, kun he
olivat ”haltioissaan”?
Kyselin myös heidän
lukuharrastuksistaan. Monet kertoivat käyvänsä kirjastossa ja lainaavansa sieltä kirjoja. Yksi oli saanut joululahjaksi useita kirjoja ja hän lukikin
sujuvasti. Pari lahjakirjaa hän kertoi säästävänsä matkalukemiseksi, kun hänen
perheensä matkustaa sukulaisten luo, jotka asuvat vähän kauempana Turusta. Hyvä
idea!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti